Hoewel het al langere tijd op lijkt dat Apple haar eigen zoekmachine aan het bouwen is, staat Google nog altijd op nummer 1 bij de tech gigant. Dat dit niet enkel pure liefde is, lijken ze bij onderzoeksbureau Bernstein te hebben becijferd.
De standaard zoekmachine zijn voor Apple gebruikers is namelijk erg lucratief. Google verdient immers goed aan de advertenties die jij te zien krijgt op jouw macOS of iOS device. Hoewel Apple haar eigen zoekmachine alleen nog gebruikt voor Apple Maps en deels voor Siri, kan Apple moeiteloos overschakelen naar Bing. Om dit te voorkomen, schuift Google een deel van de opbrengsten van Apple gebruikers door. Daarbij lijkt iOS de grootste verdiensten op te leveren. Als we de berichtgeving mogen geloven, zou iOS goed zijn voor tien miljard.
Voor investeerders is deze informatie erg belangrijk. Zou wetgeving het Apple verbieden om Google als standaard in te stellen, zal Google mogelijk niet langer willen betalen voor de positie. Ook als Apple zelf een zoekmachine zou lanceren, zullen inkomsten mogelijk een klap krijgen omdat het haar eigen advertentienetwerk moet opbouwen. Hoewel dit weleens heel snel zou kunnen gaan.