Foto van Arjan Olsder
Arjan Olsder

TP Vision CEO Kostas over het heden en de toekomst voor Philips TV’s

Gisteren mocht ik aan de ontbijttafel zitten met Kostas Vouzas. Kostas is de CEO van TP Vision Europe, Americas. Hij vertelde levendig over de huidige staat van de markt, het effect van corona op de TV koper en de toekomst van televisies.

De investering in Philips Audio

TP Vision bouwt anno 2021 niet alleen nog televisies. Het merk is nu ook verantwoordelijk voor audioproducten onder het Philips merk. Denk aan de Fidelio L3 die we onlangs mochten testen. Kostas vertelt dat het bedrijf flink in audio investeert. Zo zijn Philips audio engineers bezig om een Gent een enorme R&D faciliteit op te zetten om de productontwikkeling vanuit België vorm te geven. Daarnaast blijven locaties als het Audio Center in Singapore ook bestaan onder TP Vision.

Ook kijkt TP Vision intern waar interessante opties liggen. TP Vision is onder anderen eigenaar van gaming monitorenmerk AOC. Op de vraag of we dan ook een AOC Agon gaming headset mochten verwachten werd geantwoord dat er niet op de roadmap wordt ingegaan. Vanuit GG verwachten we dat dit een logische aanvulling zou zijn op de AOC gaming monitoren die het bedrijf produceert.

Philips Fidelio L3/00

Philips Audio vs. Bowers & Wilkins

De laatste jaren zien we Philips haar topmodellen voorzien van Bowers & Wilkins (B&W) audio. TV en speakers in perfecte harmonie vanuit het perspectief van de audio/video ervaring en vanuit het productontwerp. In 2018 kocht TP Vision echter de rechten voor de productie van Philips Audio producten. Mogen we verwachten dat het iconische B&W wordt ingeruild voor bijvoorbeeld het Fidelio label van Philips? Kostas geeft aan dat daar voorlopig zeker geen spraken van is. Kostas is heel blij met de samenwerking die er is tussen TP Vision en Sound United. Die laatste is de eigenaar van het B&W merk. B&W ligt eenvoudigweg echt nog een flink niveau hoger dan de audioproducten van Philips.

Philips OLED+936

De content markt

Samsung lanceerde eerder dit jaar haar eigen OTT TV kanalen. Deze zijn direct te bekijken vanuit het menu van Samsung TV’s. TP Vision heeft al een content samenwerking met Abbey Road. Daarbij is TP Vision de visuele partner terwijl partner Bowers & Wilkins de sound partner is. Daar gaan dingen gebeuren. In het eerste kwartaal van 2022 zal Philips dan ook met groot nieuws komen op dit vlak.

Hue vs. Ambilight

Wie de bewegingen van Signify, licentiehouder van Philips Hue, en TP Vision, licentiehouder van Ambilight, in de gaten houdt, heeft het misschien al gezien. Hue komt met aftermarket oplossingen om jouw non-Philips TV van een soort van Ambilight te voorzien terwijl TP Vision juist weer met speakers komt waar Ambilight in is gebouwd. De twee onderdelen van Philips zitten voor de eindgebruiker in elkaars vaarwater. Kostas geeft aan dat het een compliment is dat Hue deze zet heeft gemaakt en dat het duidelijk een ander product is voor een heel andere marktbehoefte. Hij geeft ook aan dat de twee fabrikanten wel in harmonie met elkaar werken en blijven werken.

TV tech

Natuurlijk wilden we heel graag weten wat de plannen zijn van Philips aangaande 8K TV’s. De Koreaanse merken zetten hier al enkele jaren op in. Kostas is duidelijk. Hij ziet voor de consument nog geen stip op de horizon waarbij 8K relevant gaat worden. Er is eenvoudigweg nauwelijks content en de content die er is, is lastig op de TV te krijgen. Wel introduceerde Philips deze week haar eerste miniLED TV. Daarmee slaat het merk een brug tussen de kwaliteit van LED en OLED.

Vorig jaar bracht TP Vision dochtermerk MMD een aantal Porsche Design monitoren op de markt. Op de vraag of we ook een Porsche Design TV mogen verwachten was Kostas heel duidelijk. Nee. TP Vision probeert focus te houden op partnerships die echt van toegevoegde waarde zijn voor de gebruiker. Voor Monitoren was het zinvol vanuit design, voor TV’s niet.

MMD lanceerde onlangs wel een 55 inch gaming monitor die je ook als TV kunt gebruiken. Met de duidelijke vermelding dat het een monitor is, ontworpen door TP Vision. MMD is in de praktijk niet meer dan een entiteit waarmee TP Vision nog ver voor de TV business, de deal maakte om de monitorentak van Philips te kopen. Het is dus logisch dat engineers van beide merken heel nauw samenwerken in de productontwikkeling. Of we ook een echte gaming TV aan de kant van TP Vision mogen verwachten, is Kostas heel duidelijk. Aan een gaming monitor worden qua hardware heel andere eisen gesteld dan aan een TV. Een groot formaat gaming TV zou al snel veel te prijzig worden. Voor nu is dat scenario dan ook niet interessant, al heeft het merk met de OLED+936 wel een TV die gericht is op gamers geïntroduceerd.

Heeft TP Vision last van onderdelentekorten?

Zoals vele techbedrijven, heeft ook TP Vision last van tekorten op de markt. Tekorten aan containers, maar ook aan bepaalde onderdelen. Hoewel het onderdeel is van een conglomeraat waar heel veel componenten worden gemaakt, moet het merk toch keuzes maken. De groei van haar marktaandeel werd dan ook vooral geremd door een lagere productiesnelheid. Daarnaast werd bewust gekozen om minder goedkopere TV’s te produceren zodat er voldoende componenten waren voor de duurdere TV’s. In coronatijd liepen de duurdere TV’s in veel markten veel beter.

Eén reactie

  1. Informatief artikel.

    Ik hoop eigenlijk dat ze gewoon in Gent aan ‘normale’ producten gaan werken en het high-end spul lekker aan B&W of in de toekomst een andere speler over laten. Dat geld dat ze zouden steken in de ontwikkeling van high-end audio kan beter ergens anders in gaan. Het is niet voor niets dat onder Sounds United een hoop merken met een indrukwekkend verleden zitten, die veel verder gaat dan wat Philips zomaar even kan opbouwen als een merk dat heel mainstream gericht is (en moet zijn).

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.