Silent Hill, een klassieke naam onder de survivalhorror games. Afgelopen week viel het nieuwste deel, Silent Hill Downpour op de deurmat en sinds dat moment heeft de game me niet meer los gelaten. Silent Hill 2 was zonder twijfel geniaal. Weet Downpour dit te overtreffen?
Verhaal
In Silent Hill speel je de rol van Murphey Pendleton. Een veroordeelde met een slechte reputatie en een kort lontje. Je bent geselecteerd om naar een andere gevangenis overgeplaatst te worden. Onderweg naar deze nieuwe gevangenis, verongelukt het transport waarop je zit. Na uren dwalen door de bossen beland je in een dorp. Je raadt het al, je bent in het altijd gezellige Silent Hill beland. Het Silent Hill dat meer van Murphey’s verleden weet dan je zou verwachten…
Met een opening van het verhaal als deze, voel je het natuurlijk meteen aan. De nieuwe Silent Hill Downpour kent wederom een bizar verhaal waarin de schrijvers van het verhaal met de nodige twists. Hoewel het verhaal qua opbouw niet al te veel afwijkt van eerdere delen is het toch weer riljant uitgewerkt. Terwijl je de game speelt, krijg wordt Murphey ook regelmatig voor de keuze gesteld hoe het verhaal verder zal verlopen. Keuzen die het verhaal beïnvloeden. Keuzen die bepalen hoe jouw versie van Murphey het verhaal zal beleven.
De Silent Hill Beleving
Grafisch is Downpour de sterkste Silent Hill tot nu toe. De naam doet de game overigens eer aan. Het stadje heeft regelmatig te maken met slecht weer en slecht weer is ook van invloed op de monsters die in de stad leven. Wanneer het dondert en bliksemt, zijn je tegenstanders agressiever dan ooit tevoren en komen ze in grotere getallen naar buiten.
Binnen ben je ook niet veilig. Silent Hill kent een aantal zeer grote gebouwen waar je in moet overleven door puzzels op te lossen. Daarnaast moet je op de vlucht voor een vreemd soort licht dat jouw hele omgeving opslokt en vernietigd.
Gameplay
Hoewel in Silent Hill het verhaal en de spanning de boventoon voeren, is ook de gameplay zeer belangrijk. Je zal immers vaak voor je leven moeten vechten. Hoewel de game diverse innovaties bevat, blijft het qua vechten helaas bij wat we al kennen. Dat is jammer, want de camera beweegt niet altijd even lekker mee en soms zien de bewegingen er net iets te houterig uit. Dat is jammer, want het breekt een beetje af aan de totale Silent Hill ervaring.
Het Probleem van het Genre
De makers van Silent Hill hebben een groot probleem. Sinds de Playstation 1 is de serie constant aan het innoveren en worden steeds weer nieuwe trucjes op je losgelaten om je aan het schrikken te maken. Hoewel Downpour grafisch realistischer is dan ooit tevoren, merk je dat de makers tegen de grenzen van de beleving aanlopen. Het lukt de ontwikkelaars wel om de grens opnieuw te verleggen. Al zijn ze niet wereldschokkend, kent ook dit deel weer een aantal innovaties.
Één van deze innovaties is dat Silent Hill net iets meer als een open World game aanvoelt dan vorige delen. Je hebt veel meer vrijheden om huizen te doorzoeken en je eigen weg door de stad te banen. Iets dat wat mij betreft enorm aan de beleving bijdraagt. De semi-open wereld staat je ook toe om side missies op te zoeken en te volbrengen. De kwaliteit van de side missies wisselt sterk, maar de verhalen zijn over het algemeen zeer vermakelijk.
Conclusie
Silent Hill Downpour brengt niet zoveel vernieuwing als eerdere delen deden. Toch zet het team achter de game wederom een spannend verhaal neer. Een verhaal dat door de verbeterde graphics perfect in beeld wordt gebracht. De side missies geven de game de extra diepgang die je een paar uurtjes extra gameplay opleveren. Terugkomend op mijn vraag of Downpour de ervaring van Silent Hill 2 heeft weten te overtreffen? Ja! Al moet het vechtsysteem toch echt op de schop.