Onlangs schreven we al over de risico’s die Netflix voor zich heeft. Concurrenten komen in de markt en schrapen de dienst letterlijk leeg terwijl de kosten voor Netflix omhoog gaan. Nu blijkt dat de grote rode N voor het eerst een dalend ledenaantal laat zien.
Netflix sloot het afgelopen kwartaal af met 200.000 minder abonnementen. Geen heel slechte tussenstand wanneer je bedenkt dat het haar abonnementen in Rusland heeft stopgezet. De groei in andere markten wist dus nog aardig te compenseren.
Toch verwacht Netflix dat het de komende tijd nog minder zal worden onder druk van concurrenten en de wereldwijde inflatie door de oorlog. Om te voorkomen dat abonnementhouders niet verlengen, komt Netflix met een nieuw verdienmodel. De dienst is van plan om een abonnement in het leven te roepen dat gedreven is op basis van advertenties.
Hoewel televisieadvertenties niet nieuw zijn, moet Netflix nog echt een advertentienetwerk gaan opbouwen. Het is dus maar de vraag of we ook hier in Nederland gratis kunnen kijken in ruil voor advertenties.