Een nieuwe CEO biedt vaak nieuwe kansen voor een merk. VanMoof is als fietsenfabrikant al jaren meer een techmerk dan een fietsenmaker als we kijken naar hoe ze de toon zetten. Nu ze de voormalig CEO van het in opspraak geraakte Booking.com binnenhalen, wordt het spannend wat ze gaan doen.
Gillian Tans trad in 2011 aan als CEO van Booking.com en stond onder anderen aan het hoofd in de periode dat het inmiddels Amerikaanse Booking.com via een slimme constructie €65 miljoen aan coronasteun op kosten van de Nederlandse belastingbetaler aan het harken was, terwijl het alles behalve slecht ging met het bedrijf. Toen bekend werd dat het bedrijf €28 miljoen aan bonussen uitkeerde in diezelfde periode en dat uitlekte naar de media, besloot het bedrijf om de coronasteun terug te betalen.
Vorig jaar kwam Booking.com ook in Italië onder vuur te liggen. Daar werd een onderzoek gestart naar €153 miljoen aan belastingontduiking. In 2019 werd het bedrijf in Rusland op de vingers getikt wegens verboden prijsafspraken en in Europa beloofde het te stoppen met misleidende advertentieteksten. In 2017 overtrad het de mededingingsregels in Turkije en in 2015 speelde hetzelfde voor de Duitse rechtbank.
Positief nieuws was er vast ook voor Booking.com in de periode dat Gillian aan de top stond. Maar dat konden we zo snel niet terugvinden op nu.nl. – Sorry!
Zelf schraapte ze in die periode een slordige €12 miljoen per jaar bij elkaar op haar privé bankrekening. Bij VanMoof zal ze het met een half miljoen per jaar moeten doen als we Business Insider mogen geloven. Echter is ze ook al een tijdje aandeelhouder in de fietsenbouwer.
“Omdat ik praktisch op een fiets geboren ben, heb ik uit de eerste hand gezien hoe het steden opent. Als gepassioneerde VanMoof-rider heb ik de reis van Taco en Ties door de jaren heen gevolgd en ben ik zeer verheugd om een rol te spelen in de ontwikkeling van dit unieke merk.”
Gillian Tans, President VanMoof
Met het trackrecords van Booking.com zijn we nieuwsgierig welke headlines Gillian gaat scoren met VanMoof.