Oorlog, onderdelentekorten, inflatie of misschien verzadiging. In het tweede kwartaal van 2022 werden opnieuw minder smartphones verkocht. Niet alleen hier in Nederland, maar wereldwijd volgends Canalys.
Het succes van de Apple iPhone 13-Series leidde ertoe dat Apple’s marktaandeel 3% hoger was dan hetzelfde kwartaal vorig jaar. Apple verkocht 17% van alle smartphones. Toch moest Apple het afleggen tegen de Aziaten. Samsung bleef sterk met 21% en is daarmee ook 3% gestegen. Voornamelijk door meer verkopen in de lagere prijssegmenten. De A series doet het erg goed voor de Koreanen. De stijging van Samsung en Apple ging ten kosten van Xiaomi en de merken van BBK Electronics (Oppo/Vivo/Realme/OnePlus). Xiaomi bleef sterk met 14% van alle verkopen terwijl Oppo goed was voor 10% van de wereldwijde telefoonverkopen en VIVO 9%. Vorig jaar stonden de drie respectievelijk op 17%, 11% en 10%. In totaal werden er naar verwachting 316 miljoen smartphones verkocht in het afgelopen kwartaal.