De IFA is dé jaarlijkse techbeurs van Europa. De grote tegenhanger van de CES in Vegas aan het begin van het jaar. Het is het evenement waar vrijwel ieder groot merk laat zien wat ze in het najaar klaar hebben liggen voor onder de kerstboom… maar niet dit jaar.
Wie in de industrie zit, kent IFA’s enorme beursgebied in Berlijn. Hallen, soms wel drie verdiepingen hoog, met vloer na vloer techmerken. Wie snel telt, telt op het eigen terrein van Berlin Messe al 46 grote beursvloeren. En dan is er nog de IFA Global Markets waarvoor elders in Berlijn altijd ruimte werd ingericht. Daar kon je dan met een shuttlebus naartoe… maar niet dit jaar. Dit jaar is het niet nodig…
Grote merken als Philips en Sony huurden altijd een complete hal, maar zijn dit jaar afwezig. Al hebben Philips fabrikanten Signify (Hue) en TP Vision (TV’s) wel off-site evenementen in Berlijn. MMD, de monitorentak van Philips, doet later deze maand een eigen evenement in Parijs.
Maar ook de Chinese merken schitteren in afwezigheid, wat veel onverkochte beursruimte oplevert. Voor Chinezen is het een lange reis naar Berlijn en een nog veel langere terug. Bij terugkomst moeten ze twee weken in een corona-hotel en dan hopen dat ze hun stad in kunnen.
Ook japanners staan voor een uitdaging. Die willen niet meer over Rusland vliegen. Ook dan ben je al snel meer dan een dag aan het vliegen en overstappen om op de IFA te komen. Reden voor Sony om enkel een klein, ommuurd business center te plaatsen.
In totaal staan er 10 beursvloeren leeg. Een aantal andere vloeren is ingericht voor entertainment. Een podiumpje met zitzakken. Een soort Duitse Jamai die z’n best staat te doen om kinderen te plezieren (er zijn op vrijdag best veel schoolreisjes aanwezig)… het is een beetje pijnlijk voor iedereen met een IFA hart. Zelfs de traditionele beurscatalogus meet nog maar een derde van het pre-corona normaal.
Naast de afwezigheid van merken, lijkt er ook een probleem te zitten in de standbouw. Een paar Nederlandse standbouwers vertelt ons te dat naar schatting zo’n 40% van de beurs in Berlijn door Nederlandse bedrijven is opgebouwd en dat er hoofdprijzen worden gerekend. In Duitsland is gewoon niemand te vinden. Ook dat zou een rol kunnen spelen voor bedrijven om af te haken. Of misschien vinden de afhakers na de corona periode dat een mega evenement als IFA gewoon niet nodig is om te kunnen verkopen. Immers lopen de verkopers hier al jaren niet meer met de orderboekjes rond.
Wat de reden ook is, IFA staat erbij als de gemiddelde winkelstraat in Arnhem. Met wat stickers en plaatwerk probeert het de massale leegstand uit het zicht te houden. We hopen dat de beurs er volgend jaar nog is, want het is op z’n minst een enorm gezellige periode voor journalisten en professionals in de industrie.