De HyperX Quadcast S. Een zeer populaire microfoon welke, laten we eerlijk wezen, vooral om het uiterlijk vaak gekozen wordt door streamers en vele anderen die zoeken naar een USB-condensor-microfoon. In dat uiterlijke opzicht is recent een extra optie beschikbaar gekomen; een versie in het wit. Voor ons de mogelijkheid om eindelijk deze microfoon te vertegenwoordigen in onze set van reviews.
Er zijn de afgelopen jaren ontzettend veel opties op de markt gekomen die zich gericht hebben op streamers. En met de thuiswerk-groei van de afgelopen jaren is de behoefte extra gegroeid. Het gevolg is dat er een brede variatie aan USB-microfoons beschikbaar is met ook een brede variatie aan prijzen. Daarnaast kan de vraag gesteld worden of een basis-USB-optie het maximale is dat je moet uitgeven voordat je voor een losse XLR-optie gaat in combinatie met een mengpaneel, of dat de upgrade naar een duurdere optie als de QuadCast S ook interessant kan zijn.
Uitpakken
De QuadCast S wordt standaard gemonteerd aan de voet met shockmount geleverd. We krijgen daarnaast een tussenstuk om de microfoon aan een microfoonarm (schroefdraad 3/8-inch en 5/8-inch) te bevestigen en een braided USB-C-naar-USB-A-kabel met een lengte van ongeveer 3 meter wat voor de meesten ruim voldoende zal zijn.
Sleutelfeatures
- Vier richtingskarakterstieken: Stereo, omnidirectioneel, cardioïde, bidirectioneel
- Compatibel met PC, PS5, PS4 en Mac
- Geïntegreerde popfilter
- RGB-verlichting te configureren via Ngenuity software
Ontwerp
De QuadCast S heeft een bijzonder design. Het is herkenbaar als een microfoon, maar kreeg toch een modern uiterlijk mee. In vergelijking met verschillende alternatieven, neemt de HyperX opvallend weinig plek in op ons bureau met de voet. De standaard is van metaal terwijl de shockmount van plastic is. De microfoon zelf heeft een metalen casing meegekregen, buiten de bovenzijde met de touch-senstive muteknop en de draaiknop aan de onderzijde voor de gain.
We vinden het in totaal een elegant ogend apparaat dat netjes afgewerkt is. Het enige nadeel van de combinatie tussen deze microfoon en standaard is dat het apparaat niet erg hoog reikt, wat een nadeel is voor mensen die graag direct in de microfoon spreken. Een extra nadeel aan deze lage positie is ook dat voor sommige streamers de microfoon lastiger in beeld te krijgen is. Hiervoor moet je dus dus per definitie aan een oplossing met een arm. Al zou je natuurlijk ook wat onder de standaard zetten om deze op te hogen.
De witte kleur staat de QuadCast S goed, maar wanneer je voor deze kleur kiest betekent dit eigenlijk dat ook je arm op zijn minst een flink deel van je setup wit moet zijn.We hadden verder wel zonder de flinke ‘HyperX’-vermelding gekund die iets te prominent naar voren komt door het formaat.
De QuadCast S blijft natuurlijk een microfoon die vooral op gamers gericht is, en HyperX bedient deze groep met RGB-verlichting welke achter de achter het rooster verwerkte geïntegreerde popfilter zit. De RGB komt door deze toepassingswijze genuanceerd over waardoor we het ons kunnen voorstellen dat ook veel niet-gamers het wel een leuk element vinden. Je ziet onder bepaalde hoeken door de geïntegreerde pop-filter wel waar de leds zitten als je goed kijkt, en het microfoonelement is de zien door het donkere silhouette dat deze afgeeft maar het valt totaal niet op en het geheel wordt redelijk gelijkmatig verdeeld qua helderheid.
Software
De lichteffecten zijn te regelen via de NGENUITY-software. Qua geluid zijn de aangeboden opties beperkt tot volume, microfoon monitoring en het volume voor de koptelefoonuitgang. Nadere tuningsopties voor het geluid qua signatuur, tuning Geen nadere tuning-opties, geen specifieke profielen met standaard tuning, geen stemvervormingen vervormingen, etc. Een indicatie van welke richtingskarakteristiek is ingesteld.
Ook qua lichtopties is de keus beperkt gehouden, maar eigenlijk vinden we alles wel wat we ooit zouden instellen. De RGB is per losse zone in te stellen indien gewenst. Leuk detail is dat in de software realtime de verlichting bijgesteld wordt zoals je deze ook op je microfoon ziet (ondanks dat je hiervoor ook naar je microfoon kan kijken uiteraard). Meerdere HyperX-apparaten in sync brengen is uiteraard ook mogelijk.
Audio Kwaliteit
Ondanks dat de microfoon qua uiterlijk wat indruk moet maken, is uiteindelijk de audiokwaliteit hetgeen waar het om gaat. We gaan uit van wat we uit de microfoon out-of-the-box krijgen, aangezien HyperX zelf geen opties biedt om de microfoon verder te optimaliseren.
We zetten de microfoon eerst wat verder van ons af, daarna dichterbij. Beiden in de cardoïde stand:
Vanaf ~25 cm:
Direct in de microfoon:
We zouden zeggen dat de QuadCast S niet verkeerd klinkt. De geïntegreerde pop-filter lijkt goed te werken. De p-klank klinkt als we direct in de microfoon spreken een beetje storend wanneer we te veel adem bij het uitspreken hiervan gebruiken, maar in de meeste gevallen is dat niet hoe je een ‘p’ uitspreekt. We kunnen dus stellen dat de geïntegreerde pop-filter zijn werk prima lijkt te doen.
Wanneer we de output vergelijken met het geluid dat we krijgen uit microfoons uit dezelfde prijsklasse, blijft de QuadCast S prima overeind.
Je zou wat verbeteringen kunnen bewerkstelligen door ruisonderdrukking toe te passen via iets als Audacity voor opnames of tijdens het streamen bijvoorbeeld met Nvidia Broadcast waar de EQ via AI bijgesteld wordt (alleen voor systemen met Nvidia RTX-kaarten) of de ruisonderdrukkingsopties die OBS biedt.
Conclusie
We hebben al met al een positieve ervaring met de HyperX QuadCast S gehad. De opnamekwaliteit die uit de microfoon te krijgen is is prima terwijl voor het oog het ontwerp plus de RGB-verlichting ook een hoop doet. Is het goed genoeg om aangeraden te worden versus andere opties in deze prijsklasse? Wij denken van wel. Het is zeker niet zo dat we over de QuadCast S zeggen dat het de ‘go-to’ keus zou moeten zijn, maar een verkeerde keus maak je er zeker niet mee.
Dat de audio-opties in de Ngenuity-software beperkt zijn is jammer. Niet alleen EQ-settings, maar ook zaken waar je gewoon wat plezier mee kan hebben zoals het compleet veranderen van je stemgeluid in iets grappigs zijn opties die mensen vaak kunnen waarderen, al is het alleen maar om er even af en toe mee te spelen. Een dealbreaker zouden we het ontbreken hiervan echter ook niet noemen, omdat aanpassingen natuurlijk ook te maken zijn in verschillende opname-software. Hét USP van de QuadCast S is natuurlijk het uiterlijk met specifiek de RGB-verlichting. Het is daarvoor waarschijnlijk wel zaak dat je de microfoon aan een arm zet, omdat deze via de meegeleverde standaard in de meeste gevallen te laag staat om in beeld te komen.
We kunnen als andere positieve punten echter ook algemene bouwkwaliteit, het slanke profiel (van ook de meegeleverde standaard) en de makkelijke mute-feature waarmee je met een tik op de bovenkant deze inschakelt. Deze witte variant is op het moment van schrijven nog een stuk prijziger dan de zwarte variant, maar we verwachten dat dit na verloop van tijd gelijkgetrokken zal worden.