Alibaba Group, het bedrijf achter AliExpress heeft het succesvolle singles day op de elfde van de elfde naar Europa gebracht. Normaal staat de media vol over het commercieel succes van de verkopen op wat we hier kennen als AliExpress, maar dit jaar zwijgt de PR machine achter de webshop.
Normaal stijgt de omzet tijdens singles day van jaar op jaar en horen we getallen die in de vele miljarden liggen. Het bedrijf is dan trots als een pauw op wat het in een dag omzet… maar dit jaar is veel anders. Singles day duurde dit jaar niet een enkele dag op AliExpress, maar de eerste elf dagen van november. Bovendien blijven omzetten in Europa dalen omdat het bedrijf BTW moet heffen op al haar verkopen in de EU. En dan speelt ook nog eens mee dat door Covid vele fabrieken langere perioden op slot gingen, waardoor productietekorten zijn ontstaan en dat drukt weer de ooit zo goede prijzen van de online webshop.
Alibaba wist wel te melden dat 5.000 merken op haar platform in omzet zijn verdubbeld in de singles day periode. Ter illustratie, er draaien een kleine driehonderdduizend merken mee in de webshop…