In de wereld van de marketing voelt het af en toe alsof de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) vooral overheidsgeld staat te verbranden, maar af en toe weet onze Nederlandse AP wel degelijk uit te halen in het belang van de Nederlandse privacy. Zo ook naar Meta die €390 miljoen mag ophoesten.
Meta gebruikt massaal gebruikersdata die het inwint via Facebook en Instagram om haar Nederlandse gebruikers gepersonaliseerde advertenties voor te schotelen. Dat is immers hoe Meta, het bedrijf achter de twee diensten, zelf de rekeningen kan betalen (en redeljik wat overhoudt). Zou Meta advertenties niet kunnen personaliseren, krijgen die minder kliks en minder kliks zijn minder inkomsten en daarmee een bedreiging voor het voortbestaan van het bedrijf. Het is voor Meta dus belangrijk om die data te kunnen gebruiken.
Wanneer je akkoord gaat met de gebruiksvoorwaarden van Instagram en Facebook, ga je automatisch ook akkoord met dat Facebook de gebruiksdata van de twee platformen gebruikt en combineert om aan jouw advertentieprofiel te bouwen. Accepteer je de gebruiksvoorwaarden niet, mag je er als gebruiker dus ook niet op.
De AVG ziet het accepteren van de gebruiksovereenkomst echter niet als een juridische grondslag om daadwerkelijk die gegevens te mogen verzamelen en gebruiken.
De AP treedt voor deze boete met 9 andere landen op. Samen verdelen ze dan ook de inkomsten die €390 miljoen bedragen. Daarvan is een boete van €210 miljoen voor Facebook en €180 miljoen voor Instagram. Bovendien moet Meta binnen drie maanden verbetering laten zien. Meta is het niet eens.