Slinger Match is een nieuwe website widget die de CO2 uitstoot van evenementen moet beperken. 60 tot 85% van de CO2 emissies rondom evenementen zijn afkomstig van het vervoer naar het evenement zelf.
Duurzamer in de auto
Grote organisaties als KNVB en MOJO maken al gebruik van de Slinger Match app op hun websites. Wanneer je via de organisatie een kaartje koopt, kun je meteen anderen aanbieden mee te rijden of zelf meerijden. Op die manier deel je ook de voorpret van het evenement waar je naartoe gaat.
Website is minder duurzaam
Wij vroegen onze collega’s van adviesbureau WEB WINGMEN om een vlugge blik te werpen op de duurzaamheid van Slinger Match. Daar becijferden ze dat bij iedere pagina van de site die wordt geladen, Slinger Match 0,35 gram CO2 uitstoot. Op basis van 10.000 bezoekers per maand is dat zoveel als dat twee bomen verbruiken. Een groot onderdeel van dit probleem zou voortkomen uit dat de servers niet geregistreerd staan in een datacentrum dat groene energie gebruikt. Naar verwachting zou Slinger Match zo’n 30% minder CO2 kunnen uitstoten. Qua duurzaamheid valt ook binnen Slinger Match nog wel iets te winnen. Zeker gezien de hele dienst op basis van web technologie is ontwikkeld.