Gisteren was Earth Day en het nieuws van vandaag sluit daar goed op aan. Analist Canalys bracht het nieuws naar buiten dat de smartphone markt voor het vijfde kwartaal achtereen is gekrompen, wat ook minder ewaste betekent.
Maar eerst de winnaar afgelopen kwartaal. Dat was niet het Amerikaanse Apple, maar het Koreaanse Samsung. Met haar Androids wist Samsung een marktaandeel van 22% te pakken ten opzichte van Apple dat het met 21% van de markt moest doen. Voor de sneller rekenaars, de twee merken bezitten nu 43% van de smartphonemarkt. Xiaomi is de grote nummer 3, al heeft die met 11% nog wel een flinke stap te maken. De drie grote merken bezitten samen dus 54% van de markt.
De plekken 4 en 5 op de lijst zijn interessant omdat die beiden van hetzelfde moederbedrijf zijn en samen eigenlijk groter dan de nummer 3 in de lijst. Oppo bezit namelijk 10% van de markt, samen met dochtermerk OnePlus. Vivo bezit 8% van de markt. Samen bezitten die twee dus 18% van de markt en bezit de hele top 5 aan merken 72% van de markt. Je zou ook kunnen zeggen dat BBK Electronics dus eigenlijk de nummer 3 positie zou hebben en Xiaomi de nummer 4. In dit geval heeft Xiaomi dus enorm veel geluk met de merkstrategie van BBK Electronics. Verdelen we de top 5 naar landen, dan bezit Korea 22% van de markt, Amerika 21% van de markt, maar is China de winnaar met 29% van de markt. De overige merken, die voornamelijk Chinees zijn, verdelen de overige 28% van de markt en daarmee kunnen we stellen dat China nog altijd de smartphonemarkt domineert. Van alle bekende merken die in die laatste 28% aan het vechten zijn is alleen Google Amerikaans en hebben we natuurlijk nog het Nederlandse Fairphone.
In vergelijking tot 2022 was de krimp in smartphoneverkopen in het eerste kwartaal van dit jaar twaalf procent. De schuld van deze krimp zou met name in de budgetmarkt zitten. Daar is de inflatie het eerst voelbaar en kiezen consumenten ervoor langer door te gaan met de smartphone. Toch verwacht de analist de komende maanden enige stijging in de verkopen.