VanMoof logo op fietsframe
Foto van Arjan Olsder
Arjan Olsder

VanMoof Failliet, doorstart mogelijk

Het zit erop voor VanMoof. De innovatieve fietsenmaker uit de randstad is failliet verklaard. Twee weken geleden besloot het merk al tot een verkoopstop en sinds een week zitten alle filialen van het fietsenmerk al dicht. Toch is een doorstart niet onwaarschijnlijk.

Hoewel het merk buiten de randstad wat minder te zien is, is de merkbekendheid van VanMoof enorm. Het zijn vooral de ambities voor het zelf ontwikkelen van producten en het volledig in de hand houden van de gehele keten als scale-up die het bedrijf fataal lijken te zijn geworden. Zeker in combinatie met de problemen die ontstonden op basis van de vele reparaties vanaf de VanMoof S3 series.

VanMoof wist tot nu toe 190.000 fietsen te verkopen. Hiervoor maakte het merk onder anderen gebruik van haar 20 winkels die in wereldsteden werden geopend en onder een andere BV vallen. Hoewel die waarschijnlijk ook geen voorraad meer hebben, zijn die technisch nog niet failliet.

Het failliet van VanMoof is het ideale moment van een partij als PON of Louwman om de boedel en het netwerk over te nemen. Beiden autodealers bezitten al fietsmerken. PON heeft als eigenaar van Gazelle zowel productie als distributie in handen. Louwman is eigenaar van Fietsvoordeelshop.nl en leasefietsshop.nl en heeft daarmee een stukje directe verkoop in handen. Tijdens een BYD evenement in Amsterdam sprak een vertegenwoordiger van Louwman uit dat het dealerbedrijf een meer actieve rol in e-bikes wilt spelen.

Deze en andere bedrijven zouden een interessante partner kunnen zijn in het stabiliseren van het merk VanMoof. De ontwerpen van de fietsen zijn en blijven immers iconisch en er is een klantengroep van 190.000 fietsers die zo nu en dan onderdelen nodig hebben. De doorstart wordt nu onderzocht.

Mocht het allemaal niet doorgaan, kan dat betekenen dat de online diensten van VanMoof stop gezet worden. In dat geval kunnen VanMoof eigenaren hun fietsen niet meer op afstand bedienen / van het slot halen. Het zijn dus zeer onzekere tijden voor de VanMoof fietser.

7 reacties

  1. Moet erg vervelend zijn voor de Van Moof klanten. Hebben ze zo’n dure aankoop gedaan, blijkt het niet al te betrouwbaar en nu zijn er ook geen onderdelen en mis je een deel van de originele functionaliteit. Kan me voorstellen dat je je dan wel genaaid voelt.

    1. Hoop op een doorstart want ik ben ontzettend blij met mijn x3 tot op het heden geen enkel probleem gehad maar word het wel spuugzat dat gezeik dat een vanmoof rijder een hersenloze yup is waarom het is gewoon een bike die je niet met bosjes onderweg tegenkomt.dus Pon /Lauwman kom op een puur Nederlandse product kom over de brug vanmoof verdiend het en de rijders ook.

      1. Ach ja, er zijn altijd wel mensen die zeuren over een nieuwe productklasse. Lekker negeren en gewoon genieten van je aanschaf.

        Ik weet trouwens niet of Van Moof het verdient. Ze mogen misschien mooie fietsen gemaakt hebben en een goede service hebben beloofd, feit is dat de kwaliteit niet was wat het zou moeten zijn en het bedrijfsmodel dus ook niet klopt. Waarom zou een distributeur er dan inspringen en er vervolgens weer geld aan verliezen zoals Van Moof ook al deed?

        Als ze er wat mee gaan doen, dan zullen ze de kennis gebruiken voor een andere opzet, en zullen ze voor de Van Moof klanten hooguit de onderdelen beschikbaar stellen, met service, maar ik kan me niet voorstellen dat ze dit gratis gaan aanbieden. En dan kan het voor een Van Moof-eigenaar aardig in de kosten lopen, kan ik me voorstellen.

  2. Hoop op een doorstart want ik ben ontzettend blij met mijn x3 tot op het heden geen enkel probleem gehad maar word het wel spuugzat dat gezeik dat een vanmoof rijder een hersenloze yup is waarom het is gewoon een bike die je niet met bosjes onderweg tegenkomt.dus Pon /Lauwman kom op een puur Nederlandse product kom over de brug vanmoof verdiend het en de rijders ook.

  3. Hoi, rijd zelf op een x3, heb er inmiddels in 2,5 jaar bijna 14.000 km opzitten en dit zonder problemen. Een keer nieuwe achterband / ketting en tandwiel. Onkosten tesamen 90 euro. Nog steeds elke dag plezier met de fiets. Ton.

  4. Tja, is ook echte yuppen fiets, design is ook niet echt wat
    Grotere merken maken echt een stuk beter fietsen.
    Maar goed de yuppen vinden het speciaal, is ook prima verder, alleen niet zeuren over de kwaliteit.

  5. Heb ook een VanMoof.
    2500 km mee gereden totaal geen problemen gehad.
    Over de ap gesproken.
    Heb zelf de Moofer ap geïnstalleerd
    Werkt ook prima

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.