Er was een enorme rel toe Sonos besloot om haar oude 2.4GHz speakers niet meer te ondersteunen. Om eigenaren van oude Sonos speakers tegemoet te komen, houdt Sonos nog altijd haar oude Sonos S1 app online. Nu heeft Sonos formeel laten weten wat je als Sonos gebruiker mag verwachten van jouw Sonos hardware.
Sonos belooft namelijk 7 jaar productondersteuning vanaf het moment dat producten uit productie gaan. Je hebt dus altijd de garantie dat jouw speaker of ander Sonos product 7 jaar blijft functioneren vanuit de app. Helaas is het niet zo dat je een andere optie hebt dan die app. Sonos blijft dus wel de regie hebben over wanneer jouw mooie Sonos speaker verandert in ewaste. Gelukkig blijven de meeste Sonos producten echt jarenlang in productie.
Overigens is de stop op ondersteuning ook weer niet een heel harde stop van Sonos. Er komen vooral geen productupdates. Ze kunnen dus onveilig en instabiel worden op het netwerk, maar ook dan in theorie nog jaren meegaan. Let wel, na jouw aanschaf van een speaker, moet software development betaald worden uit de marge die Sonos op jouw speaker maakt. Die is er niet oneindig.
Het is netjes van Sonos dat het op deze manier duidelijkheid geeft over wat je mag verwachten van het premium merk. En laten we eerlijk zijn, het is een stuk beter dan het iOS beleid van Apple, waar de degradatie van hardware veel harder gaat wanneer je geen iOS updates meer krijgt, omdat veel apps stoppen met werken terwijl de hardware fysiek vaak nog prima in orde is. Mooier zou het zijn wanneer Sonos de toegang tot de producten opent voor de hobbysector, zodat vrijwilligers kunnen besluiten om nieuwe firmwares uit te brengen. Iets dat we ook zien bij bijvoorbeeld oudere Android toestellen, of dat Sonos stelt dat er op basis van crowdfunding updates komen bij het bij elkaar sprokkelen van bepaalde developer budgetten vanuit de eigenaren die er geld voor over hebben om hun oude hardware in leven te houden.