Oké ik hoor je al denken, binnenbanden? Op een tech website? Hoezo dan…maar lees even door er zit meer in dan je denkt. Want dit zijn niet zomaar binnenbanden!
Wat is er dan zo bijzonder aan deze binnenbanden?
Nou zoals je misschien weet zijn de meeste binnenbanden gemaakt van butyl een synthetisch rubber, en soms zitten er in je racefiets zelfs latex banden. Deze banden zijn echter van Thermoplastic Polyurethane beter bekent als TPU. Het voordeel hiervan ten opzichte van butyl en latex is het volume en (let op racefietsers!) het gewicht.
Ridenowtech
Is de fabrikant van deze TPU binnenbanden, en zoals zovelen zijn deze gevestigd in China. Gelukkig hebben ze een Nederlandse importeur BiQuest BV die deze toffe roze banden ook in kan leveren. Ridenowtech is in 2017 opgericht en richt zich dus op de productie en ontwikkeling van TPU binnenbanden.
Race Formula
De TPU banden zijn verkrijgbaar in diverse varianten voor bijna alle soorten fietsbanden, van race, gravel tot BMX. Ik heb de 24! Grams racebanden en de 45 grams gravelbanden mogen ontvangen voor deze test. De racebanden zijn beschikbaar met verschillende ventielmaten namelijk 45, 65 en 85 mm.
Metingen op de weegschaal bevestigen de extreem lage gewichten van deze banden en het verschil met een butyl band is al snel 85 gram! Dat klinkt natuurlijk niet veel maar in de weigth wienies wereld is dit een enorme besparing van 170 gram voor relatief weinig geld. Zeker als je je bedenkt dat het duurste frame van een fabrikant vaak maar 100 gram lichter is dan de zeer veel goedkopere variant!
Installatie
Het installeren van deze banden is eigenlijk bijna gelijk aan het vervangen van een “normale” binnenband. Er staat een uitleg op het doosje van Ridenow en je kunt een QR code scannen om de instructies nog eens terug te vinden. Op de binnenband zelf staat nogmaals een verwijzing naar deze instructies.
De installatie zelf verliep nogal problematisch, dit had niets met de Race Formula’s te maken als wel met mijn buitenband die erg strak om de velg zit. Hierdoor ging het opleggen echt moeilijk en moesten de bandenlichters veel zwaar werk verzetten.
Uiteraard had ik enige stress dat de binnenbanden hierdoor lek zouden gaan, maar niets van dit alles.
Gebruik
Ik heb de binnenbanden 580 kilometer lang getest door van Pieterburen naar de Sint Pietersberg te fietsen. Voornamelijk over bestrate wegen maar ook over flinke delen (denk 20km) aan gravel/onverhard. De Ridenow’s hielden zich alle dagen fantastisch en ik heb alleen op de laatste dag een beetje lucht toegevoegd.
Qua rolweerstand is het natuurlijk lastig te zeggen, zeker voor een niet professional als ik zelf ben, maar de banden rolde goed en stevig door.
Een groot voordeel is buiten het gewicht de maar van de buitenband, zoals je op de foto’s kunt zien kan je in plaats van één binnenband er wel twee of drie meenemen.
Conclusie
TPU banden zijn niet helemaal nieuw op de markt, pirelli en tubolito zijn al voorzichtig bekende namen in deze markt. Ridenow is wel relatief nieuw, en biedt naast een flink scala aan banden ook nog een lagere prijs dan voorgenoemde merken. Al met al een stevige band en zeker de moeite waard! Hier zijn deze te verkrijgen!
Specs:
Race Formula superlicht 24 gram:
700x18C, 23C, 25C, 28C, ventiel 45, 65, 85
Race Formula superlicht 36 gram:
700x18C, 23C, 25C, 28C, 30C, 32C, ventiel 45, 65, 85
Race Formula superlicht 45 gram:
700x32C, 35C, 37C, 40C, 47C, ventiel 45, 65, 85
Race Formula MTB29 superlicht 66 gram:
29×1.9, 2.0, 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, ventiel 45, 65, 85
3 reacties
Je zegt: “Het voordeel hiervan ten opzichte van butyl en latex is het volume en (let op racefietsers!) het gewicht.”
Wat bedoel je met volume? Er past toch gewoon zoveel lucht in een band die je nodig hebt? En qua lekrijden zijn er dus geen voordelen?
Ik weet echt niets van fietstechniek, dus vergeef het me als dit domme vragen zijn…
Beste Xan,
Qua volume bedoel ik de hoeveelheid ruimte die de band inneemt in bijvoorbeeld je zadeltas!
Qua lekrijden zal je geen voordeel of nadeel ondervinden t.o.v. normale butyl banden.
Deze maand ook getest, nog nooit zoveel plat gereden als de laatste maand, wreed ontgoocheld. Lekgereden,diverse malen, enkele keer ventiel aansluiting die lekt. Nee voor mij niet meer.