Of het nou zo is dat we liever ons geld binnen de landsgrenzen uitgeven op platforms als Bol en CoolBlue, of dat we minder te besteden hebben is onbekend, maar Salesforce maakt bekend dat Nederlanders gemiddeld het minst hebben uitgegeven tijdens de Amazon Big Deal Days 2023.
Amerikanen, de thuismarkt van Amazon, gaven dit jaar 1% minder uit dan vorig jaar. Op basis van de enorme markt daar, is dat een enorme terugloop in omzet in de thuismarkt voor Amazon. Duitsland zat met 17% stevig in de lift, net als Frankrijk met een plus van 13% in omzet. Europese omzetten stegen in totaal met 2%, dus er zijn markten die negatieve cijfers noteerden. Nederland behoort daar niet bij. We hebben 1% meer uitgegeven dan vorig jaar.
Nederlanders gaven omgerekend gemiddeld $66 uit bij de webshop, maar met 2,8% van de Nederlanders met een Amazon account deden er ook echt een aankoop tijdens de Big Deal Days. Dat is het grootste percentage ter wereld. Ook maken we veel vaker onze aankopen af dan consumenten in andere landen. Verder laat onderzoek van Salesforce zien dat we ons buitengewoon goed laten beïnvloeden door de AI van Amazon, daar het grootste deel van de aankopen op basis van aanbevelingen van de webshop is en daarmee als impulsaankoop gezien kan worden.