Een lekke band is altijd vervelend, maar menig auto zonder reservewiel heeft tegenwoordig een bandenreparatieset achterin liggen. Die kitjes zorgen ervoor dat je vanaf jouw plek des onheils toch nog richting een reparateur kunt rijden.
Hoe groot gaat de schade zijn?
Meestal kun je bij een autoband prima zien waar het lek zit. Is dit in het rijvlak, het deel dat contact met de weg maakt, dan is dit vaak prima te herstellen, mits het gat niet al te groot is.
Ben je lekgereden op de schouderzone van de autoband, dus het deel dat de ‘hoek’ vormt tussen het rijvlak en de zijwand, dan is reparatie niet meer mogelijk en is de band zonder uitzondering aan vervanging toe.
Rij je een gat in de zijwand, en dat komt heel weinig voor heb ik me laten vertellen, dan is alleen bij uitzondering, bij grote banden als die voor vrachtwagens, nog te repareren. Maar voor jouw persoonlijke bolide betekent dit ook altijd een nieuwe band.
Bij vervanging van een band, vervang je er altijd twee of vier. De band gespiegeld aan de andere kant van de wagen moet ook vervangen worden om te voorkomen dat het rij- en remgedrag van de wagen uit balans raakt.
Voorbereiding
Wanneer je aan jouw autoband gaat werken, is het belangrijk de auto altijd even op te krikken. Zo kun je de band vrij roteren om deze te onderzoeken voor het lek. Ook werkt het beter om de autoband op deze manier op spanning te brengen wanneer de reparatie is gedaan.
Bandenreparatiesets met slijm of gas
De meest eenvoudige manier om jouw autoband tijdelijk te herstellen is met een kitje waar slijm of gas in zit. Dit spuit je doorgaans via het ventiel van de autoband naar binnen. Door de band iets onder druk te zetten, wordt het slijm of gas via het lek naar buiten geduwd en daar hardt het uit.
Deze manier van herstellen is voor iedereen te doen, maar is ook extreem tijdelijk. Je moet na herstel snel een professional naar jouw band laten kijken. Die moet inspecteren of de structuur van de band niet te beschadigd is geraakt om door te kunnen rijden.
Met een dergelijke reparatie kun je niet meer op snelheid rijden. De maximale snelheid is 80 kilometer per uur en het is ook niet de bedoeling dat je nog honderden kilometers maakt. De band moet snel geïnspecteerd worden. Bovendien kan het slijm in de band voor een disbalans zorgen. Dat autobanden standaard niet meer te repareren zijn na een dergelijke noodreparatie is iets dat naar het land der fabelen verwezen kan worden. Dat is echt heel erg van de situatie afhankelijk.
Reparatie met een prop
Wat ook nog wel zelf te doen is, maar vaak wel wat spannender klinkt, is repareren met een prop. Deze reparatiesets zijn doorgaans zeer goedkoop en bestaan uit drie elementen. Een setje proppen, dit zijn een soort dikke rubberen draden. Een naald waar je deze prop doorheen kunt halen en een vergelijkbaar instrument dat meer de functie van een boor heeft.
Je brengt dan de band van de spanning af. Je maakt het gat met de boor net even wat groter en dan gebruik je de naald om de prop door het gat te duwen. Deze vulkaniseert, waarna deze onderdeel vormt van de band. Hier op de redactie hebben we banden na deze vorm van reparatie gewoon opgereden, maar hou er rekening mee dat de interne structuur van de band aangetast kan zijn. Inspectie door een professional blijft aan te raden.
Reparatie met een pannenstoel
De professional zal de band echter van de velg halen, uitvoerig inspecteren en waarschijnlijk repareren met een zogenaamde paddenstoel. Ook hier wordt het gat opgeruimd om de paddenstoel er doorheen te trekken. Het hoedje van de paddenstoel zit echter aan de binnenkant van de band en biedt volop ruimte om goed te plakken. Dit lijkt ons de meest veilige methode voor een bandenreparatie.
Tenslotte
Rijden met een herstelde band levert altijd wat meer risico’s op, maar is natuurlijk ook wel weer heel duurzaam en goed voor de portemonnee. Laat je altijd goed informeren door een professional voor jezelf besluit om met een herstelde band de weg op te gaan. Natuurlijk zijn er veel bedrijven die je graag een setje nieuwe banden aanpraten wanneer dit niet nodig is. De marges op een setje banden zijn immers heel goed en dat maakt het soms wel wat lastig om de juiste keuze te maken.