Al jaren gaat de geruchten dat Apple werkt aan een zoekmachine. Dat die er nog altijd niet is, kan zijn omdat Apple op dit moment met relatief weinig inspanning ook miljarden verdient aan search.
Het was al bekend dat Apple miljarden kreeg van Google om die zoekmachine de standaard te houden in de Safari browser. Inmiddels weten we door een antitrustzaak waar Bloomberg uit citeert al wat meer. Van iedere dollar die Google aan Safari gebruikers verdient, kleeft een Apple-taks van 36 cent. In 2021 werd bekend dat dit een bedrag van $18 miljard was en we gaan ervan uit dat hier jaar-op-jaar groei in heeft gezeten.
Wil Apple echt een eigen zoekmachine lanceren, gaat het niet alleen die miljarden inleveren. Het gaat ook zwaar investeren om die zoekmachine te ontwikkelen en in leven te houden. Al zijn Siri zoekopdrachten al wel deels op basis van Apple’s eigen database. Namelijk de resultaten uit Apple Maps wanneer je naar een locatie of bedrijf vraagt. Bovendien brengt het risico met zich mee omdat Apple zal moeten overtuigen in kwaliteit. Om net als Microsoft en Google geld over te houden aan search, zal Apple ook sterker op een eigen advertentienetwerk moeten inzetten, terwijl het nu haar best kan blijven doen om het liefste jongetje van de klas te zijn en blijven op het gebied van privacy. Search slaat dan ineens om in een best complex geheel terwijl Apple nu gewoon achterover kan leunen en facturen sturen.