Vouwfietsen worden vaak geassocieerd met grijze kampeerders of groen denkende OV-gebruikers. Maar vouwfietsen zijn interessant voor veel meer mensen. Wij testen er een aantal. Het icoon der vouwfietsen is zonder twijfel de Brompton. Deze is er in diverse – haast ontelbare – uitvoeringen en configuraties. Wij testten een paar maanden na de caravan- en kampeerbeurs de C-Line in Bumblebee geel.
Brits
Brompton is opgericht in 1976 door Andrew Ritchie in Groot-Brittannië. Brompton-fietsen onderscheiden zich door het innovatieve ontwerp van een driemaal opvouwbare hoofdconstructie waarbij je additioneel stuur en stuur en zadel inklapt.. Ritchie heeft dit in 1976 gepatenteerd. Ritchie’s inspiratie voor de vouwfiets kwam van de Bickerton-fiets. De eerste prototypes werden vervaardigd in zijn appartement, dat uitkeek op de Brompton Oratory-kerk. Vandaar de naam. Inmiddels is het merk zo’n beetje de norm in vouwfietsenland. Hoewel het oorspronkelijke Brompton-patent al enige tijd is verlopen, blijft het de ruggengraat van het bedrijf, dat zich richt op het produceren van hoogwaardige vouwfietsen. Met een jaarlijkse productie van ruim 100.000 fietsen in het hogere segment, heeft Brompton anno 2023 nog steeds een stevige positie in de markt. De assemblage vindt nog steeds in Groot-Brittannië in de fabriek in Greenford plaats.
Eigenwijs
De Brompton vouwfiets is uniek door het driemaal invouwen. Je swingt het achterwiel onder het frame. Vervolgens klap je het stuur met voorwiel naar achteren naast het achterwiel. Daarna schuif je de zadelpen naar beneden en klap je het stuur om. Uiteindelijk heb je een uiterst klein pakketje fiets over wat eigenlijk haast niet meer als fiets herkenbaar is. Afhankelijk van de versie die je koopt, kun je ook wieltjes onder de bagagedrager hebben, waarmee je het pakketje naast je als trolley kan rijden. Super gemakkelijk voor wie dagelijks de fiets inklapt en in het OV wil meenemen. We hebben diverse andere vouwfietsen op een treinritje meegenomen en eerlijk is eerlijk; de Brompton is ongeslagen op dit punt. Je kunt makkelijk twee of wel drie Bromptons in een kofferbak van een auto meenemen. Ultiem invouwbare perfectie. Het mechanisme en het invouwen is echter niet geheel intuïtief. Je hebt uitleg nodig en tijdens de test hebben we diverse malen de YouTube-filmpjes bekeken. Vooral de swing die je met het voorwiel, een beetje optillend, naar achteren moet maken, is een handigheidje wat je vaak moet doen. Doe je dit 1 keer per maand, dan kan ik je voorspellen dat het toch even als frommelen voelt.
Fietsen
Stap je op de fiets, dan merk je dat de fiets een geheel eigen rijgedrag heeft. Je kunt het niet vergelijken met een fiets met normale wielen. Voor de toeschouwer ziet het er een beetje uit als een circusfietsje, wat je als fietser absoluut niet zo ervaart. De 16-inch wielen zorgen dat de fiets zo lekker klein opgevouwen is, maar vormen voor veel vouwfietsen met dit formaat wielen echt voor een mindere fietservaring. Je krijgt dan in combinatie met een smal recht stuur snel een zenuwachtig gevoel in de fiets. Dat is bij de Brompton niet het geval. Het vergt wel even een blokje fietsen, maar het went direct en daarna fiets je vrolijk fluitend op deze fiets. Dat kan een korte afstand zijn, maar ook grotere afstanden. De langste afstand die ik tijdens de test heb gereden was 30 kilometer, eigenlijk zonder enig ongemak. Het trappen gaat iets sneller door de kleine wielen, maar de fiets is zo perfect qua alles op elkaar afgestemd dat het niet zenuwachtig voelt. Een unieke rijervaring. Ik had ook gelijk een beetje het gevoel wat ik bij Apple-producten heb. Je behoort tot een minderheid die een bewuste andere keuze heeft gemaakt en die kan genieten van het resultaat van slimme ontwerpers en een bedrijf dat met toewijding hun producten maakt. Als Brompton-rijder merk je ook dat er een soort ‘clubje’ andere fietsers is. Super leuk om te ervaren. In no-time sta je over de verschillen tussen jouw Brompton en de andere te praten. En ja, die verschillen zijn er vaak. Door de jaren heen lijken de fietsen op elkaar, maar continu verbetert Brompton de fiets op kleine onderdelen. De modellen verschillen groot in materiaal. Zo is de T-Line extreem licht door gebruik van titanium. De C-lijn is eigenlijk de betere instapper. De A-lijn is het budgetmodel wat we afraden, tenzij je de fiets enkel op een vakantie wil gebruiken en echt een kleine vouwfiets zoekt.
Vouwen
Rijden op de Brompton C-Line M6L is echt leuk. Het uitvouwen mag sneller. Vooral de klemmen aandraaien kan sneller. Brompton heeft op duurdere modellen een andere klem die zichzelf uitlijnt. Deze klemmen moet je met twee handen aandraaien en aandraaien en aandraaien. Dat kan sneller ook al kan alles een snelle slag worden. Er zijn veel filmpjes online waar mensen tonen hoe snel ze een Brompton inklappen en uitklappen. Het scharnier mechanisme kan en moet sneller. Zeker voor deze prijsklassen. Wanneer je fiets merk je aan alles dat het kwaliteit is. Het schakel systeem is eigenwijs maar went snel. Zo schakel je met zes versnellingen snel op en af naar die versnelling die lekker rondtrapt met voldoende versnelling. We hebben de fiets niet in de bergen getest, maar wel op wat hellingen het fietsgedrag uitgeprobeerd. Dat lijkt prima te doen voor een vakantie in heuvelland. De alpe d’huzes zou ik er niet mee opwillen. Al zijn ook daar weer filmpjes van te vinden hoe goed deze fiets het ook in de bergen kan doen. Ik houd t maar op de combinatie van mijn gewicht en conditie. De fiets kan je ingeklapt op veel plekken mee naar binnen nemen. Vaak vind men het wel grappig om te zien en moet je even een in en uitklap demo geven. Als de Brompton in grotere getalen omarming vind, weet ik niet of elk restaurant of kroeg het fijn vind dat je de fiets ff in de hoek binnen plaatst.
Conclusie
De Brompton C-Line M6L maakt duidelijk waarom dit merk en het type fiets zo’n grote aanhang heeft. Een kwaliteitsproduct wat eigenwijs is voor eigenwijze mensen die hun fiets overal mee naar toe willen nemen. Voor wie klein woont is het kleine formaat ook een uitkomst. Fietsen gaat ronduit prima en is telkens weer een plezier. Het enige wat ons plezier een beetje drukte is het prijskaartje en het gekluns met de draaiknoppen en de swing die je met het voorwiel moet aanleren.
Dank aan Beeldfanaat voor de video.