Het doek si definitief gevallen voor de meest iconische en langlopende gamebeurs ter wereld. De organisatie achter de E3 heeft laten weten dat de 2023 editie de laatste keer was dat het evenement in Los Angeles werd georganiseerd. In tegenstelling tot Gamescom in Keulen, kon de E3 zich niet tijdig aanpassen op de veranderingen in de industrie en maatschappij.
Toen de Gamescom van start ging, toen nog in het goedkopere Leipzich, richtte Gamescom zich op de gamereleases aan het einde van het jaar. Dat deed het traditioneel richting het einde van de zomervakantie. Toen al wist Gamescom een grote schare consumenten aan te trekken om het evenement interessant te houden. Ook gebruikte grote merken als Microsoft en Sony het Europese evenement om nieuwe hardware te presenteren.
Jaren geleden besloot de E3 echter ook meer richting de zomervakantie te gaan zitten. De grote merken verplaatsten grote presentaties allemaal naar de E3, waardoor er een kaalslag plaatsvond bij de Gamescom. Daarop zette Gamescom, inmiddels vanuit Keulen, nog harder in op het aantrekken van consumenten om relevantie en inkomsten te behouden, waar de E3 vol op de zakelijke gebruiker bleef inzetten. Maar ook die grote merken haakten steeds meer af. Zeker sinds E3 een aantal keer verstek liet gaan door de corona-maatregelen, bouwden Sony, Microsoft en anderen een directe band op met de gamer. De E3 verloor daarmee haar bestaansrecht, wat nu het definitieve einde van het evenement betekent.
Ook ik mocht als redacteur graag op de E3 komen. Daar heb ik onder anderen de introductie van de PlayStation 3 in kaart mogen brengen. Maar ook dat stopte jaren geleden al omdat de immense reiskosten niet opwogen tegen de steeds minder relevante presentaties op het evenement in Los Angeles. Sterker nog, zelfs Gamescom in Keulen is niet relevant genoeg meer. We mogen stellen dat de beurs aan een natuurlijke dood is gestorven.