Adobe ziet er vanaf. Dé overname die de gemoederen sinds september 2022 al bezighoudt. Toen besloot Adobe 20 miljard neer te leggen om concurrent Figma over te nemen. De ontwikkeling van Adobe XD werd vrijwel meteen op een laag pitje gezet, maar ook daar zal Adobe nu moeten keren in haar strategie.
Met de overname van Figma, zou enkel Canva nog overblijven als generieke tool voor het maken van grafische ontwerpen. Voor de 2 miljard die het zou kosten, zou Adobe zich er nog lang van kunnen verzekeren inkomsten te hebben vanuit de creatieve industrie. Figma begon haar avontuur immers lang geleden om tegengas te geven op de heerschappij van Adobe.
Nu, ruim een jaar later geven beide partijen het echter op. Zowel de Europese Commissie als het Britse CMA hebben teveel vraagtekens, die de twee maar niet weg kunnen nemen.
Voor Adobe is het opgeven van de overname een dure stap. Zoals gezegd was de strategie achter Adobe XD ontwikkeling al aangepast, en ook Figma was zich aan het voorbereiden op haar integratie in de Creative Cloud. Ook die moet stappen terugdraaien. Adobe moet nu alsnog 1 miljard dollar betalen aan Figma.