2023 lanceerde Philips Hue haar home security producten, maar nu is het de huishoudelijke tak die met een slim deurslot komt op basis van handpalmherkenning. Lagen eerder TP Vision (Philips TV’s) en Signify (Philips Hue) met elkaar overhoop door overlap tussen Hue en Ambilight, dreigt hetzelfde nu voor Signify (Philips Hue Secure) en Versuni (Philips Huishoudelijk / Philips Home Safety). Zo lijkt het voor de consument toch een grote chaos te worden onder het Philips merk met de introductie van het Philips Home Safety 5000 systeem.
Het Philips Home Safety 5000 platform dat tijdens CES werd gepresenteerd, vertoont namelijk nogal wat overeenkomsten met dat van Hue. Zo bevat het programma IP camera’s, maar ook slimme stopcontacten zoals die van Hue verkrijgbaar zijn. Bovendien is er, en dat is echt opvallend, een slim deurslot met handpalmherkenning genaamd de Philips Home Access Smart Lock.
Die handpalmherkenning is op basis van een optische scan van jouw hand. Niet op een paneel zoals we kennen van (teken)films, maar gewoon door jouw hand voor de camera van het deurslot op te steken. Een compleet nieuwe manier van biometrische herkenning in de wereld van de slimme deursloten, maar met een prijskaartje van rond de $400, ook wel stevig aan de prijs. De technologie voor dit slimme deurslot is afkomstig van Idlespace Technology.
Achter het hele platform zit overigens weer een andere partij genaamd Nami. Een bedrijf uit Singapore wat gespecialiseerd is in AIoT, wat er met haar platform voor zorgt dat het Philips Home Safety platform weer compatible moet zijn met Thread over WiFi.
Eén reactie
Het was een kwestie van tijd dat dit een probleem zou worden voor het merk Philips. Ik las ooit dat PSV hun sponsoring wilde verlengen en daarvoor met drie verschillende partijen moest praten om dat eventueel voor elkaar te krijgen omdat het werkelijke Philips maar een deel wilde sponsoren (kregen ze niet voor elkaar ondanks dat ze toen heel ver in de Champions League zaten).
Een van de problemen is dat TPV natuurlijk Chinees is en die hebben in de regel nul interesse in een samenwerking waar ze zelf niet alles uit kunnen halen. Maar Signify en Versuni zouden toch tot elkaar moeten kunnen komen? Aan de andere kant is het natuurlijk niet zo makkelijk wanneer je een heel andere R&D runt.
Maar leg het maar eens aan klanten uit. Ik denk dat veel mensen wel weten dat dit losse bedrijven zijn, maar als je soortgelijke technieken toegepast ziet worden in producten waar dezelfde merknaam op staat, komt het toch vreemd over.