Sony had het al. Canon had het al. Nikon had het echter nog niet. Een eigen lijn met cinema camera’s. Wel lag het al jaren overhoop met cinemacamerafabrikant Red uit de VS. Het gevolg van die rechtszaak is dat het enorme Japanse Nikon het veel kleinere Amerikaanse Red heeft overgenomen.
Waar Red afgelopen jaar afsloot met een omzet ergens net boven de $100 miljoen, lag die van Nikon op ruim $4 miljard. Nikon doet namelijk veel meer dan alleen fotocamera’s bouwen. Toen het in haar camera’s een compressiestandaard voor raw video begon mee te leveren, kwam Nikon in gevecht met Red dat haar patenten wilde verdedigen. Een interessante rechtszaak, want bij verlies, zou Red ook het gebruik van haar compressie toe moeten staan door merken als Canon en Sony. Daarmee zou de voorsprong op dat gebied voor zowel Red als Nikon weg zijn. De overname zorgt er dus voor dat beiden hun unieke propositie blijven behouden.
Toch gaat er nu ook iets anders spelen binnen Nikon’s Red. Red maakt zelf namelijk geen lenzen en gebruikt daarom sinds jaar en dat de mount van Canon. Nu verwachten we dat Red als zelfstandig merk in de markt blijft en ook dat Nikon niet zal toornen aan de relatie tussen Red en Canon. Er zijn immers legio fans die camera’s van beide merken gebruiken omdat ze maar een set lenzen nodig hebben. Die relatie zou verstoord worden als Red over zou moeten op de Nikon Z mount. Wel is de kans groot dat je Red camera’s op termijn gaat zien die je kunt kopen met de keuze tussen een Nikon of een Canon mount.