De (natte) winter is voorbij. Tijd om er weer op uit te trekken. Wat is er mooier dan met een elektrische vouwfiets van Nederlandse bodem? De EMQ was ons al op diverse beurzen opgevallen door zijn fraaie en unieke ontwerp. Maar hoe fietst en vouwt hij?
Eerder hebben we verschillende vouwfietsen en e-bikes getest. Elektrische vouwfietsen die vanaf het begin als zodanig zijn ontworpen, zijn er nog niet heel veel. De prijzen variëren van dik duizend euro voor vaak inferieure kwaliteit tot duizenden euro’s voor designproducten of fietsen met een goede ‘niet-elektrische’ reputatie. Wij mochten de EMQ uit Amsterdam testen. Een merk dat al jaren op de markt is met een model dat vrijwel elk jaar verbeterd wordt. Op het eerste gezicht lijken de jaargangen op elkaar, maar kenners zien snel uit welk jaar de vouwfiets stamt. Zo timmert EMQ aan de weg en houdt vast aan een ijzersterk basisontwerp.
Design
EMQ heeft goed gekeken naar diverse e-bikes en duidelijk geluisterd naar gebruikers. Bij het basisontwerp is samengewerkt met fysiotherapeuten en ergonomen om er zeker van te zijn dat de fietshouding en het in- en uitklappen voor iedereen te doen zijn. Dus van jongere tot oudere moet met de fiets op pad kunnen. De (mede)oprichtster van EMQ staat steevast op naaldhakken op beurzen en bij presentaties om het gemak van de fiets te demonstreren. Het is leuk om te zien dat het merk zich zo wil losmaken van het oudbollige of geitenwollensokkenimago dat toch een beetje rond een vouwfiets zweeft. De EMQ oogt als een fraai fietsje met een iconisch ontwerp en een relatief lage kernstang waar de accu in zit. Het frame voelt uitzonderlijk stabiel en kwalitatief hoogwaardig aan. De kleurtjes maken het fietsje echt hip. Het vouwmechanisme doet enigszins denken aan dat van de Brompton, die nog een slag extra inklapt. De EMQ klapt het achterwiel ook onder het frame en vervolgens zakt het zadel en klapt het stuur in. Zo is het gevouwen resultaat compact en past het in de meeste kofferbakken van auto’s. Minstens net zo belangrijk is het draagcomfort. Een vouwfiets wil je namelijk ook vaak even meenemen als je naar het station gaat. Ingeklapt is het geheel behoorlijk smal. Met een goede handgreep (optie) til je de fiets in balans met één hand op. Door de compactheid en het gewicht kun je er zeker een stuk mee lopen. Wil je de fiets even neerzetten? Geen probleem. Hij is uitgebalanceerd om te blijven staan. Ook als je enkel even het achterwiel onder het frame swingt.
Elektrisch
De fiets heeft een 240Wh lithium-ion accu met een bereik tot 65 km bij gemiddelde ondersteuning. In het display kun je bij de installatie instellen in hoeveel stappen je de ondersteuning wilt opdelen. Wij hebben hem ingesteld op 5 standen. Zonder elektrische ondersteuning fietst de fiets prima. Dat betekent dat je bij een lege accu ook nog met gemak wat kilometers kunt fietsen. Bij veel fietsen betekent de ‘E’ in e-bike ook dat er een app bij zit. Vaak kun je zonder app dan niet fietsen. Zo maakten veel VanMoof-fietsers (waaronder wijzelf) zich zorgen bij het faillissement van VanMoof, of je nog wel kon blijven fietsen. Niets van dat al bij de EMQ. Je kunt elektrisch fietsen zonder app. Er is gewoon geen app. Eigenlijk is dat heerlijk. Ook een goed gevoel naar de toekomst. Deze fiets zal het heel lang blijven doen, ongeacht wat er met het merk gebeurt. De elektrische motor zit in het voorwiel, wat gewoon prettig fietst. Met de achterwielaandrijving door jouw trappen, heb je dus op beide wielen tractie. Je moet wel trappen bij deze fiets. Er zitten geen handeltjes op of aan waarmee je ondersteuning kunt krijgen zonder te trappen. Helemaal in lijn met de Nederlandse wet- en regelgeving, zodat je met EMQ helemaal veilig de weg op kan én mag. Fietsen zoals fietsen bedoeld is, maar dan wat lichter door de krachtige ondersteuning.
Een aantal keer zijn we op pad geweest met andere e-bikers. Vaak betreft het dan veel grotere en zwaardere e-bikes van duizenden euro’s. De EMQ fietst net zo rap en gevoelsmatig zelfs wat lichter. Ondanks de kleinere wielen kun je met elke andere fiets en e-bike goed meekomen of zelfs sneller fietsen. De fiets heeft geen versnellingen, wat tot de 25 km/u die we mogen fietsen in Nederland, eigenlijk geen gemis is. We denken dat je in de bergen in Frankrijk wellicht wel een extra versnelling zou kunnen gebruiken, maar dat hopen we wellicht nog later te testen. Voor nu hebben we veel natte en fietsonvriendelijke weersomstandigheden gehad en hebben we het begin van de lente gebruikt voor onze EMQ vouwfietsindruk.
Merk
De organisatie die de EMQ fiets op de markt heeft gebracht, heeft ruime ervaring met het sourcen van componenten vanuit de hele wereld inclusief Azië. Door nauwe samenwerkingen met de fabrikanten van de onderdelen zegt EMQ innovatie en kwaliteit te waarborgen. Het ontwerp is Nederlands en de assemblage vindt plaats in Amsterdam. Wij hebben een kijkje in de montagehal gekregen en waren onder de indruk van hoe netjes en toegewijd het team de fietsen afleverklaar maakt. Tot voor kort waren de fietsen enkel via EMQ te koop. Inmiddels is het merk ook een dealernetwerk aan het opbouwen. Dat is ook prima te doen met deze fiets, omdat veel onderdelen geen eigen ontwerp zijn maar bestaande componenten die in het eigen ontworpen frame worden toegepast. Zo is de verkrijgbaarheid van de onderdelen waarschijnlijk op de lange termijn ook geen probleem. Uniek is de ketting van de fiets. Het is een ketting die je niet vaak op fietsen zult zien. De schakels zijn net wat fijner om te zorgen dat de overbrenging via de tandwielen ook goed aanvoelt en de ketting bij het vouwen geen problemen zal geven. De meeste andere vouwfietsen hebben daar spanners op zitten en dat is niet het geval bij de EMQ. Daarom moet je na het uitvouwen ook even een halve slag met de trappers maken om de ketting strak te hebben staan.
Conclusie
De EMQ vouwfiets is een vouwfiets waar je geen spijt van zult krijgen. Het is een degelijk en uniek ontwerp met vouw- en fietseigenschappen die je telkens de bevestiging geven dat je een fiets hebt waarover nagedacht is. Alle details kloppen en het geheel fietst heerlijk en vouwt bijzonder eenvoudig en licht.
De EMQ kost nu ongeveer 2200 Euro.
Verkooppunten op https://www.emq.nl/verkooppunten/
EMQ Showroom – Jordaan | Amsterdam |
EMQ Werkplaats – Westpoort | Amsterdam |
Fietsradam | Almere |
Rijwielhandel Purmerend | Purmerend |
Fietsenwinkel Van Doorn Beverwijk | Beverwijk |
Fietsenwinkel Van Doorn – Heemskerk | Heemskerk |
Fietsenwinkel Van Doorn – Velserbroek | Velserbroek |
JansenCronjé | Haarlem |
Cargo Bike Mobility B.V. | Nieuw-Vennep |
BinkBikes Atelier | Den Haag |
BinkBikes Family & Cargo | Den Haag |
Anyway Bikes | Zoetermeer |
Steven Koelewijn – Baarn | Baarn |
Steven Koelewijn – Bunschoten-Spakenburg | Bunschoten-Spakenburg |
Steven Koelewijn – Amersfoort | Amersfoort |
Rijwielhuis ‘t Verzet | Eindhoven |
Van Hoogstraten Fietsen – Venlo | Venlo |
Fijn Fietsen | Nijmegen |
E-Bike Gelderland | Doetinchem |
Bike Totaal De Jong – Bolsward | Bolsward |
Bike Totaal De Jong – Wommels | Wommels |
Veneboer Campers & Caravans | Drachten |
Velodroom – Roden | Roden |