LEGO Fortnite
Foto van Arjan Olsder
Arjan Olsder

Epic Games krijgt ACM boete van €1,1 miljoen voor kindermarketing

Het Nederlandse ACM heeft Epic Games een flinke boete opgelegd. Epic Games moet onze staat een schadevergoeding betalen van €1,125 miljoen omdat het kinderen teveel onder druk zette om in-game aankopen te doen.

Met het zetten van timers en het constante bombarderen van kinderen met nieuwe outfits en andere accessoires die via V-Bucks gekocht kunnen worden, werden kinderen te veel onder druk gezet om in-game aankopen te doen. Mede door het gebruik van teksten als ‘BUY NOW’ en ‘GET IT NOW’ bij items te plaatsen.

Voor het gebruik van de opdringerige knoppen rekende ACM een boetebedrag van €562.500. Hetzelfde bedrag wordt nog eens in rekening gebracht omdat de timers die Epic Games op virtuele items zette wel aflopen, maar producten daarna vaak nog gewoon werden aangeboden. Hierdoor zijn de aanbiedingen moeilijk te doorgronden voor kinderen.

Epic Games heeft al wel een tijdje een speciale accountstatus voor gamers jonger dan 16 jaar. Die kunnen bijvoorbeeld geen aankopen doen met echt geld. Maar dan moeten jonge gamers wel hun echte leeftijd opgeven.

Hoewel Epic Games in beroep wil gaan tegen de uitspraak, verwijdert het al wel de timers en kunnen Nederlandse gamers geen items meer kopen die korter dan 48 uur beschikbaar zijn.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.