RTL staat op het punt overgenomen te worden door De Pers Groep uit België. Echter stuit de overname op tegenwerking van de Autoriteit Consument en Markt, die meer tijd nodig heeft om de overname te onderzoeken.
De ACM ziet mogelijke risico’s in de overname van DPG omdat DPG al veel publicaties en entertainment kanalen in Nederland heeft. Denk onder anderen aan alle kranten en nieuwswebsites als nu.nl en tweakers.net. Met de hoeveelheid data die DPG intern over Nederlanders kan verzamelen, is het in staat om supernauwkeurig content en advertenties te richten op Nederlanders.
De ACM ziet risico’s op het gebied van advertenties, waarbij DPS een dominante positie in de markt zal gaan innemen nu het ook TV spots en product placements in populaire programma’s kan aanbieden.
Doordat journalisten steeds minder ‘andere’ werkgevers in de markt zien, komen arbeidsvoorwaarden mogelijk onder druk te staan. Ook zou de sterke positie in gratis en betaald nieuws tot risico’s op het gebied van omvang, kwaliteit, pluriformiteit en beschikbaarheid van nieuws met zich mee kunnen brengen.
Het is niet zo dat RTL geen concurrentie meer zal kennen in onze markt. De zenders van SBS zijn immers in handen van Talpa, net als veel populaire radiozenders. Daarnaast is Talpa weer de eigenaar van het ANP, wat een van de grootste nieuwsorganisaties in Nederland is.