Microsoft heeft een nieuwe upscalingtechnologie voor Windows ontwikkeld genaamd Microsoft Super Resolution. Deze nieuwe technologie lijkt voorlopig echter exclusief voor Copilot+ computers op basis van een Qualcomm Snapdragon X chipset, waarmee Qualcomm een flinke streep voor krijgt ten opzichte van Intel en AMD.
Het gaat specifiek om de Snapdragon X Plus en Elite chipsets die over een geïntegreerde GPU beschikken. Een technologie die voor een mobiele chipsetmaker heel normaal is, maar voor Intel en AMD nog relatief nieuw. Beiden merken zijn traditioneel gewend aan separate GPU-chips in systemen. Dit maakt de verwisselbaarheid groot, maar de kosten van systemen met een losse GPU liggen doorgaans hoger. Daarnaast heeft een geïntegreerde aanpak een voordeel op energieverbruik, snelheid en fysiek formaat van de hardware. Dat is immers belangrijk voor smartphones en tablets.
Microsoft Super Resolution zit ingebakken in Windows 11 vanaf versie 24H2 en is effectief vanaf een displayresolutie van 1080p. Er zijn inmiddels 12 games die native ondersteuning voor Microsoft Super Resolution aanbieden. Alle DirectX 11 en 12 games zijn via Windows compatible.
Blijft upscaling exclusief voor Qualcomm? Mogelijk niet. Microsoft werkt ook aan Direct Super Resolution, wat wel weer compatible is met de GPU’s van Nvidia, AMD en Intel.