Samsung Galaxy S22 Ultra
Foto van Roelof van Doorn
Roelof van Doorn

Samsung legt reparateurs meld- en sabotageplicht op

In Europa hebben we inmiddels het recht op reparatie, maar een van de weinige niet-Chinese smartphonebouwers, Samsung, lijkt opnieuw een loopje te nemen met deze wetgeving.

Het begon met iFixit regels

Eerder rapporteerden we al dat Samsung de samenwerking met iFixit voor de levering van componenten en reparatie-informatie stop te zetten. Opvallend detail was dat Samsung sinds de S22 al geen onderdelen meer aan de site leverde voor modernere smartphones en dat het iFixit strenge restricties oplegde aangaande de levering van componenten, waardoor reparatiediensten niet in grote volumes onderdelen bij iFixit konden afnemen.

Samsung’s meld-, onderdelen-, en sloopplicht bij reparateurs

404 Medie heeft nu haar handen weten te leggen op de overeenkomst die externe reparatieservices bij Samsung moeten afsluiten om aan onderdelen te komen. Hoewel het om de Amerikaanse markt gaat, lijkt zelfs Amerika zicht achter de oren te krabbelen over de verregaande verplichtingen die zelfs lijken te schuren met de wetgeving.

Meldplicht

Reparatiediensten zijn verplicht om Samsung van informatie te voorzien over problemen met smartphones. Daarbij moeten de diensten het unieke nummer van de smartphone rapporteren met daarbij de naam en contactgegevens van de klant met de klacht over het toestel. Alle data worden opgeslagen in een speciale database genaamd G-SPN. In de screenshot zie je alle data die Samsung over jou en jouw smartphone verzamelt.

Samsung G-SPN

Sabotageplicht

Komen externe reparateurs onderdelen tegen die niet origineel van Samsung zijn, dan stelt Samsung dat de reparateur het apparaat meteen uit elkaar moet halen. Hierdoor zal deze niet langer bruikbaar zijn. Dit terwijl je als consument misschien niet eens op de hoogte bent dat een eerdere reparatie niet met originele componenten is verricht. Jij brengt dus in goed vertrouwen jouw S24 naar een reparatiedienst en krijgt hem als zakje onderdelen terug. Daarnaast moet de reparatiedienst bij Samsung jouw gegevens doorgeven met vermelding dat je eerder een reparaties hebt laten uitvoeren met niet-originele componenten. In de VS is in de wetgeving expliciet opgenomen dat consumenten altijd mogen kiezen voor niet-originele onderdelen. Het beleid van Samsung staat dus haaks op de Amerikaanse versie van het recht op reparatie.

De straf

Werk je als Amerikaanse reparatiedienst niet mee onder deze voorwaarden, dan kan Samsung het contract ontbinden en stoppen met het leveren van componenten en gereedschap.

Volgends 404 Media betreft dit nog het standaardcontract voor ondernemers die Samsung reparaties willen uitvoeren. De verwachting is dat als je ‘authorized’ reparatiecentrum zou willen worden, de verplichtingen nog verder gaan.

De Chinese merken doen het anders

Samsung is niet de enige die raparaties lastig maakt. Ook Apple legt reparatiediensten strenge eisen op om onderdelen en gereedschap te mogen kopen. Ondertussen zagen wij bij onze India trip eerder dit jaar, hoe je in India op vrijwel iedere hoek van de straat reparaties aan Chinese smartphones kunt uitvoeren. Let wel, merken als OnePlus, Oppo, Realme en Xiaomi produceren al voor een groot deel in India. Onderdelenbeschikbaarheid is geen probleem. Voor €40 lieten wij bijvoorbeeld de glazen achterkant van een OnePlus 10 vervangen. Zo ongeveer de duurste reparatie. Het hele proces duurde een half uur en het houten hokje dat als winkel diende had alle onderdelen en gereedschappen liggen. Ook hier in Nederland horen we na een belronde dat reparaties aan Chinese smartphones geen enkel probleem zijn. Over Samsung en Apple wilt men niet echt spreken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.