Onlangs wijzigde Adobe haar algemene voorwaarde voor het gebruik van haar producten. Adobe verplicht ineens toegang tot jouw creatieve werk. Er is nu meer duidelijk over wat er gaat gebeuren. Ook werknemers van Adobe mogen voortaan meekijken naar wat hij aan het ontwerpen bent en daarmee wordt het voor creatieve bedrijven toch wel heel lastig om NDA’s (non-disclosure agreements) met klanten te tekenen.
Zo’n NDA betekent namelijk dat wat jij maakt, door jou geheimgehouden wordt. Soms tot een bepaald moment, maar vaak ook tot het einde der tijden. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je in Adobe bedrijfsgeheime processen aan het verwerken bent. Of de nieuwe merkidentiteit van een klant. Of een nieuw product aan het ontwerpen bent dat nog niet op de markt komt. Voor de bakker om de hoek misschien niet heel spannend, maar voor een Apple bijvoorbeeld wel.
Nu blijkt dat Adobe haar medewerkers op basis van steekproeven kan laten meekijken naar wat jij aan het maken bent op jouw computer. Adobe zegt dit te doen om te checken of je geen illegale dingen doet met haar software. Maar wie beoordeelt of iets illegaal is? En in hoeverre blijft het tussen jou en de medewerker van Adobe? Jouw creaties verschijnen daar immers ook op het scherm en de Cloud-Act wetgeving laat het Amerikaanse overheden ook toe om data op te vragen bij Adobe.
Adobe zelf stelt overigens dat het jouw content niet gebruikt voor het trainen van AI of andere doeleinden dan verbetering van haar producten en naleving van de wet.