Consumenten wereldwijd voelen de druk om een abonnement te hebben bij verschillende streamingdiensten en die abonnementsprijzen lopen al jaren flink op. Abonnementen met reclame voor, na en tijdens het streamen zouden de prijzen kunnen drukken, maar dat lijkt de Hollander niet te willen.
Uit onderzoek van Pricewise blijkt dat 63% van de Nederlanders absoluut geen reclame wenst tijdens het streamen van films en series. Los van productplacements natuurlijk. Ook niet als de maandelijkse kosten daarmee omlaaggaan.
Om een dergelijke dienst te kunnen lanceren, moeten streamingdiensten voldoende abonnementhouders kunnen leveren aan advertentienetwerken. Bij een desinteresse vanuit de consument, kan dat heel lastig worden voor netwerken. Met uitzondering van Videoland dat als onderdeel van RTL al tot de grootste tv-advertentienetwerken van Nederland behoort. Videoland biedt dan ook al een tijdje een abonnement met advertenties aan. Ook HBO en Disney+ doen dit, maar Netflix zou dit in 2022 al gaan doen en heeft dit nog steeds niet op poten.
Nu is dit onderzoek gedaan op basis van een goedkoper abonnement in ruil voor reclame. Er zijn ook veel streamingdiensten die helemaal gratis zijn door reclames. Denk bijvoorbeeld aan FAST Channels dat je onder anderen op de Smart TV’s met Titan OS van Philips kan vinden.