Een bolide uit China wordt de komende tijd een stuk duurder. Waar merken als BYD als absolute prijsvechter de Europese markt in knalden, trekt de EU nu aan de handrem van de Chinese auto-industrie.
De EU gaat namelijk extra importheffingen rekenen wanneer wagens uit het verre Oosten komen om op die manier te voorkomen dat de wegen overspoeld worden met Chinese wagens en zo de Europese merken de markt uit worden gedrukt. Bij industrieën als smartphones hebben de Europese merken het immers ook volledig verloren aan Azië. Wanneer de Europese spelers van het veld gespeeld zijn, stijgen de prijzen van producten uit China doorgaans snel. Dit heet ook wel de markt kopen en kan doorgaans niet zonder extreem gunstige regelingen in het thuisland.
Waar normaal een importheffing van 10% wordt gehanteerd, gaat de EU nu tot 45% van de Chinese autobouwers vragen. Het is een regeling die vanaf volgende maand in zou moeten gaan en vijf jaar lang van kracht zal blijven.
Hoewel onbekend is welke landen tegen het voorstel stemden (het was zeker niet unaniem), zouden dat vooral autolanden als Duitsland en Italië zijn uit vrees dat hun wagens in China de markt uit gedrukt zouden worden. Bovendien gebruiken de grote automerken vrijwel allemaal grote hoeveelheden onderdelen uit China. China zou daar de prijzen weer op kunnen voeren om Europese auto’s duurder te maken dan Chinese.