In 2019 bracht Nintendo de remake van The Legend of Zelda – Link’s Awakening naar de Switch. Ik weer nog goed hoe overdonderd we waren door de combinatie van gameplay en een prachtige grafische engine. Niet dat er veel an de gameplay was veranderd. Dat was vooral vrijwel exact wat we van het origineel in 1993 gewend waren. Maar het smaakte wel naar meer naast de (toen al) enorme open wereld Breath of the Wild. In Link’s Awakening speel je namelijk weer een heerlijk lineair het verhaal uit. Nu het nog grotere Tears of the Kingdom beschikbaar is, grijpt Nintendo weer terug naar die heerlijke engine van Link’s Awakening. Niet voor een nieuwe remake, maar een compleet nieuw verhaal waarin je voor het eerst echt als Zelda mag spelen in plaats van Link.
It’s á me, Zalda!
Je trapt de game namelijk wel af als Link met een waanzinnige hoeveelheid hartjes, maar al snel verdwijnt onze groengemutste held in een paarse scheur. Een paarse scheur die overal op de kaart van het prachtige koninkrijk van Hyrule voorkomt. Meteen daarna mogen we al de eerste stappen als Princes Zelda zetten. We zien namelijk niet alleen dat de paarse scheuren het koninkrijk verscheuren, maar ook personen in zich opnemen en, als een evil echo versie, terug in het koninkrijk plaatsen. Zo ook haar vader die Zelda laat opsluiten in de kerkers. En dan ben je blij met Impa die je al snel uit het kasteel helpt te ontsnappen. En een rare gele bal genaamd Tri die jou van een magische toverstok voorziet. Een toverstok waarmee je echo’s van objecten en wezens kunt oproepen.
Vechten met echo’s
Daarmee komen we ook al meteen aan bij het bijzondere gevechtssysteem in deze game. Hoewel objecten je doorgaans niet heel snel zullen redden, kun je ieder wezen dat je voor het eerst hebt verslagen, aanleren om een echo van te maken. Een echo van een wezen is een kopie die je in kunt zetten voor jouw bescherming. Iedere kopie kost een x aantal magiepunten die van jouw bevriende gele bol komen. Hoe verder je in de game komt, hoe meer van die punten je krijgt. En hoe meer echo’s of hoe beter de echo’s die je op het scherm tovert. Meestal ben je dus vooral aan het vechten met vijanden door andere vijanden op het scherm te zetten en verder aanvallen te ontwijken. De enige vijanden waarvan je geen echo’s kunt oproepen, zijn helaas de eindbazen. Maar dan zou het spel waarschijnlijk ook wel heel gemakkelijk worden ;-).
Maar je mag ook met schild en zwaard aan de slag als je dit wilt. Je kunt er namelijk voor kiezen om jezelf om te toveren in Link. Tenminste, na het eerste gevecht met de evil echo van hem. En dat heb je al heel snel in het spel. Dit kost je wel een speciaal soort blauwe magie die je niet altijd zal vinden en snel opraakt. Vechten als Link is dus altijd een bewuste keuze.
Tenslotte gebruik je de echo’s van objecten vooral om verder te komen in de game. Al snel leer je bijvoorbeeld bedden te maken, waarmee je snel trappen kunt bouwen. Wanneer je een trampoline vindt, kun je daarmee grotere sprongen maken, waardoor je minder grote trappen hoeft te bouwen. Maar je kunt ook stenen spawnen om tegen vijanden te gooien. Of vijanden met stekels die omlaag kunnen vallen in grotten om zo geblokkeerde routes vrij te maken. Hier geeft de game je een hoop creatieve vrijheid die ons sterk doet denken aan die andere Zelda game…
Meer uit Breath of the Wild
Al snel leer je meer kunstjes om je door de bijzondere wereld van Echoes of Wisdom te kunnen bewegen. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om een soort magnetische verbinding op te zetten waardoor je grote objecten kunt verplaatsen. Een kunstje dat duidelijk geïnspireerd is op de abilities in Breath of the Wild. Maar daar stopt het niet. Naast dat er meer grafische elementen in de game zitten die uit Breath of the Wild komen, is het ook zo dat je in deze game eten kunt vinden en combinaties kunt maken om niet alleen je leven aan te vullen, maar ook bijzondere eigenschappen over te nemen.
Van vechten naar puzzelen
Wanneer je gaat vechten met echo’s, krijg je al snel persoonlijke voorkeuren. Het gros van de wezens in Hyrule is namelijk behoorlijk dom en gemakkelijk te verslaan. Zeker wanneer je wat krachtigere wezens aan jouw assortiment toevoegt. Al snel ontwikkel je voorkeuren en zal je zien dat je deze zo handig inzet, dat vijanden onderweg weinig tot geen indruk meer op je maken. Dan blijven vooral de bossfights en de lastigere puzzels in Hyrule voor je over. Die puzzels vragen ook echt wel veel van jouw creatief denkvermogen. Bovendien vindt je onderweg voorwerpen die je op nieuwe manieren de bestaande map laten ontdekken. Denk bijvoorbeeld aan een sterke ventilator waarmee je zanghopen weg kunt blazen.
Twee werelden
Wat de game extra speciaal maakt is dat je eigenlijk in twee werelden aan het spelen bent. Zelda games zijn beroemd om hun ‘dungeons’, maar die zitten vooral verwerkt in de wereld achter de paarse scheuren. Met Tri ben je namelijk steeds opzoek naar zwakke plekken in de scheuren waarmee je kunt oversteken naar die wereld. Daar kom je de eindbazen tegen zoals je die verwacht in een Zelda titel. Bovendien is dat ook waar je de scheuren kunt dichten en magische krachten krijgt die Tri versterken en daarmee jouw mogelijkheden als Zelda in het spel.
Zowel de wereld van Hyrule als de wereld achter de scheuren is fantastisch vormgegeven op de engine van Links’ Awakening. De game ziet er altijd heerlijk vrolijk uit en dat suggereert voor de non-fans misschien dat de game wat kinderachtig overkomt. Maar niets is minder waar. De game is echt lekker uitdagend, dus zeker niet iets voor jonge kinderen. Al merk ik in mijn gezin dat er wel met plezier wordt meegekeken hoe pappa aan het spelen is.
Wel merken we ook nu weer, dat Nintendo de Switch echt op haar tenen laat lopen om de ingewikkelde graphics op het scherm te toveren. Zo nu en dan ervaren we gewoon framedrops wanneer we op TV spelen. Spelen we in handheld mode, dan gaat het eigenlijk wel goed. Het is dus ook hier echt wel tijd voor nieuwe hardware uit Japan.
Conclusie The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom
Opnieuw laat Nintendo zien wat het kan. The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom combineert de heerlijke graphics van Links’ Awakening met een verrassend nieuw niveau van creativiteit. Waar ik eigenlijk had verwacht dat Nintendo vooral veel Zelda remakes zou gaan maken op die engine, doet Nintendo gewoon weer wat nieuws. Nintendo blijft verrassen en daar offer ik mijn vrije tijd weer graag voor op. Want deze game kan ik al twee weken lang echt niet wegleggen!