fighter alley the ghost of kyiv img 0480
Foto van Arjan Olsder
Arjan Olsder

Review: Fighter Alley – The Ghost of Kyiv (Special Edition)

Arjan Olsder beoordeelde namens GadgetGear de 4Fun Game World Fighter Alley - The Ghost of Kyiv met 4 sterren.

THE GOOD

  • Lekker makkelijk te spelen
  • Speelt bijna net zo tactisch als een potje schaak
  • Zeef flexibel qua spelersaantal
  • Blijft heel lang, heel spannend

THE BAD

  • Qua vormgeving zouden we andere keuzes maken.
  • Doos is mooi, maar ook kwetsbaar

Tijdens SpellenSpektakel 2024 kwamen we twee bordspellenmakers tegen die volop bezig waren met het thema ‘dogfights’. Met andere woorden, oorlogvoering in de lucht. Daarvan was 4Fun Game World de enige die met Fighter Alley – The Ghost of Kyiv echt een spel liet zien dat ‘af” is. Van de twee is het ook het meest laagdrempelige spel en daarmee voor ons extra interessant om eens te reviewen.

Unboxing

Het spel Fighter Alley – The Ghost of Kyiv komt niet in een standaard spellendoos, maar meer in een giftbox uitvoering. Een net wat mooiere doos, maar daardoor wel wat gevoeliger voor gewicht dat op de doos komt te staan. Hier op de redactie krijgen we dit soort dozen regelmatig binnen en weten dat de verticale kartonnen panelen aan de zijkanten naar buiten gaat staan, waarna de deksel kan gaan doorhangen. Dus wel heel mooi en luxe, maar liever zouden we dit spel in een meer klassieke doos zien om de houdbaarheid te vergroten.

fighter alley the ghost of kyiv img 0487

in de doos vinden we vier 3D prints van de MiG-29 waarin het leger van Oekraïne vloog voor het Europese en Amerikaanse F-16’s kreeg. Persoonlijk vind ik dat ook echt wel een veel indrukwekkender toestel dan de F-16 die nu vliegt. Dus ik ben zelf wel blij met de keuze van de spellenmaker.

Naast de vier modellen krijg je twee dobbelstenen, vier tegels om de luchthavens op het spelbord de status ‘uitgeschakeld’ te kunnen geven, vier brandstofmeters voor de vliegtuigen, 18 tegels die de vluchthoogte weergeven, vier schademarkers, een bord om de schade van de vliegtuigen bij te houden en natuurlijk de handleiding en het spelbord zelf.

Design

Op het ontwerp van de vliegtuigen ga ik zo in detail in. De hoogtetegels hebben nu allemaal een niveauaanduiding. Namelijk niveaus 1, 2, 3 en 4. Persoonlijk zou ik het thematisch leuker hebben gevonden als er was gekozen voor een vluchthoogte. Dat kan al zo eenvoudig zijn al 1000 voet, 2000 voet etc. Voor nieuwe spelers lijkt het nu namelijk al heel snel dat deze aangeven hoeveel dobbelsteen punten het kost om over een tegel te bewegen. Van de andere kant, dit werkt ook gewoon prima.

fighter alley the ghost of kyiv img 0484

Het spelbord laat nu een beetje de honingraad structuur zien waarop de tegels op het spelbord moeten worden neergelegd tijdens het vliegen. Daaronder een paar mooie afbeeldingen van de MiG-29. Ook hier had ik persoonlijk een andere keuze gemaakt. Een mooie satellietfoto van Kyiv zou thematisch veel beter het gevoel geven dat je boven een oorlogsgebied aan het vliegen bent. Ook als het een foto is van voor de stad door oorlog werd getroffen, zou dit veel beter aansluiten op het thema dat is gekozen voor dit spel. Tenslotte zou ik er voor gekozen hebben om met een lijntje de vorm van de hoogtetegels weer te geven. Nu zijn we nog weleens aan het zoeken hoe we een tegel moeten neerleggen, ondanks dat we dit spel echt al wel langer spelen.

De vier MiG-29 modellen

De vier modellen die in de doos zitten, zijn allemaal 3D geprint omdat de fabrikant nog niet de volumes heeft voor het spuitgieten van de modellen. Het lijken wel Resin prints te zijn, want de kwaliteit en stevigheid van de modellen is geweldig!

De modellen zijn volledig in kleur gespoten. Zelf zouden we het gaaf gevonden hebben als de modellen grijs waren gespoten en alleen de voet de kleur van de partij aan zouden geven. Dat zou het spel nog meer realisme meegeven en de details in het model ook meer eer aandoen.

De spelbeleving

Genoeg gezeurd over onze eigen ideeën bij de vormgeving, tijd om het over het spel te hebben. Want daarover kunnen we alleen maar super positief zijn. Grofweg verloopt het spelverloop als volgt;

Iedere speler stijgt op met zijn of haar MiG-29. Ieder niveau dat jouw vliegtuig moet klimmen, kost je twee punten van jouw dobbelstenen. Ieder niveau dat je gelijk of lager gaat vliegen, kost je één punt van jouw dobbelstenen. Wanneer je over of op de MiG van een ander terecht komt, dan ga je het gevecht direct aan. Met één dobbelsteen bepaal je hoeveel schade jouw tegenspeler ontvangt.  Ieder vliegtuig kan maximaal 12 schadepunten oplopen.

fighter alley the ghost of kyiv img 0488

Iedere beurt verliest jouw MiG ook nog brandstof. Je kunt 8 beurten in de lucht blijven. Dit kun je verlengen door op een basis van jouw kleur te landen. Maar jouw tegenspeler kan die basis bombarderen. Met andere woorden, jouw tegenstander kan jou ook uit de lucht dwingen door te zorgen dat je nergens meer kunt tanken voor kerosine.

Wanneer je aanvalt, kun je niet achteruit vliegen. Dus een speler die het lukt om precies op de tegel van jouw MiG te komen, kun je niet de volgende beurt terug aanvallen. Maar een tegenspeler kan ook over twee vliegtuigen van de tegenstander vliegen en op die manier twee keer schade uitdelen. Het is dus een beetje tactisch spelen.

Deze manier van elkaar aanvallen geeft redelijk wat snelheid in het spel waardoor je ook echt wel in het gevoel van een dogfight terecht komt. Daarnaast heeft het spel ook al snel iets weg van een potje schaak. Want probeer je buiten bereik te blijven, of ga je vol in de aanval met het risico dat de tegenstander jou pakt. Blijf je vechten tot het einde, of kies je er voor je sterkere tegenstander uit te putten door de mogelijkheden om de tanken uit te schakelen. Mijn zoontje houdt van schaken en ziet duidelijke overeenkomsten. Helaas blijkt hij keer op keer ook echt wel te sterk voor mij als speler.

fighter alley the ghost of kyiv img 0482

2 tot 4 spelers

Je hebt vier vliegtuigen, maar je kunt het spel prima met 2, 3 en 4 spelers spelen. Je kunt namelijk teams van 1 of 2 spelers per kant maken. Hier in huis spelen we vooral vaak met drie spelers, waarbij we om de beurt een team alleen spelen tegen twee anderen. Dat heeft zowel tactische voor- als nadelen.

De MiG-29

De MiG-29 is nog echt een product van de Sovjet Unie. Het Russische leger is altijd de grootste gebruiker van het toestel met de naam Микоян МиГ-29 geweest. Daarnaast is het toestel volop in gebruik in o.a. India, Oezbekistan, Cuba en dus Oekraïne. De NAVO kent het toestel ook onder de naam Fulcrum. Het toestel heeft twee motoren en is ontworpen door het Mikoyan Design Bureau in de 70’s. Het toestel werd ontworpen als antwoord op de 1-15 van van McDonnell Douglas en de F-16 van General Dynamics. Het toestel werd niet alleen ontwikkeld voor dogfights, maar ook voor bombardementen. Sinds 2018 kent Lviv een productielijn waar ze oudere MiG-29’s upgraden. Sinds 2020 nam het land deze opgewaardeerde versies van het toestel in gebruik.

fighter alley the ghost of kyiv img 0490

De Legende achter The Ghost of Kyiv

Hij zou met zijn ene straaljager, 40 tegenstanders uit de lucht hebben gehaald. Voor het leger in Oekraïne zijn dat de verhalen waar de mannen aan het front natuurlijk extra motivatie van krijgen. Zeker in een oorlog waarin het grote Rusland een op papier veel krachtiger leger inzet. En eerlijk is eerlijk, onderzoek van de BBC laat zien dat deze toppiloot waarschijnlijk nooit heeft bestaan. Maar een goed verhaal is het wel en het was een goede reden voor bordspellenbedenker 4Fun Game World om dit nieuwe bordspel aan deze legende op te dragen.

Dat 4Fun Game World Kyiv als speelveld kiest voor dit bordspel is overigens ook niet geheel opportunistisch. We konden het namelijk niet laten om te vragen of we de komende jaren ook edities mochten verwachten van het spel met als thema de oorlog die momenteel aan de gang is in Israël. De bedenker van het spel liet daarop weten dat er een veel bredere link is met het conflict in Oekraïne. De vormgeving van het spel komt van zijn vrouw, die uit het conflictgebied komt. Daarnaast is het spel ook in Oekraïne geproduceerd. Met de aankoop van het spel, draag je dus ook weer een stukje bij aan ondernemers in het conflictgebied en dat is dan toch weer een heel mooie gedachte.

Conclusie Fighter Alley – The Ghost of Kyiv (Special Edition)

Het is echt heel lastig om een goede gameplay te bedenken om de spanning en sensatie van een dogfight op een bordspel te plaatsen. Vooral las je het niet te ingewikkeld en nerdy wilt maken. Voor ons gevoel is de bedenker van dit spel hier buitengewoon goed in geslaagd. Het spel speelt lekker vlot, is goed te begrijpen voor spelers van verschillende leeftijden en goed gebalanceerd waardoor het vaak tot het einde spannend blijft voor de spelers.

De GadgetGear Bonus

Om de doos wat te verstevigen en de spelbeleving wat leuker te maken, ontwerpen we de komende dagen wat extra’s op de 3D printer. We delen de STL files met je. De eerste STL file is voor een houder voor de luchtkaarten en kun je gratis printen of hergebruiken via Creality Cloud.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.