Nu we bijna geen fysieke games meer kopen en alles op abonnement gaat, is er nog maar één vraag; hoe pomp je zo snel mogelijk, zo veel mogelijk games online om maar zo veel mogelijk speelminuten te genereren. Daar krijgen uitgevers namelijk voor betaald. Personeel daarvoor inzetten is duur, dus EA liet afgelopen week aan investeerders zien dat het volop bezig is met generatieve AI om in rap tempo nieuwe games te kunnen ontwikkelen.
EA heeft naar eigen zeggen meer dan 100 AI projecten lopen. Allemaal om game ontwikkelaars te ondersteunen in hun takenpakket. Tijdens de presentatie voor haar investeerders, liet EA zien hoe je vanuit een prompt een game kan neerzetten en zelfs on the fly kunt bewerken. Dit zelfs vanuit het perspectief van twee gamers die zo, dynamisch, hun game vormgeven zoals de Holodecks uit de Star Trek series.
De komst van AI in EA is niet alleen een voordeel als het gaat om het aantal projecten en de tijdlijnen waarin projecten ontwikkeld kunnen worden. Voor investeerders is de boodschap ook dat EA kan gaan schrappen in het aantal salarissen dat het moet betalen. Daar zit nu de grootste kostenpost voor de uitgever van games. Hoewel voor nu AI vooral in games wordt gebruikt om de beleving te vergroten, zullen we op korte termijn de veel grotere impact van AI in games zien.