Terwijl we met de redactie door India toeren om de OnePlus 13 series echt goed door te testen, zijn er hier twee merken waar we niet omheen kunnen. Overal pronken de merken Oppo en Vivo op de telefoonwinkels. Soms aangevuld met Realme en OnePlus. Niet heel raar, want al deze Chinese merken zijn van dezelfde producent uit China en worden hier in India geproduceerd.
Maar in thuisland China zet het overkoepelende BBK Electronics nu grootste stappen. Volgends de Financial Times is het merk Vivo in China nu groter in afzet dan Apple, wat toch altijd als een elitair product werd gezien in de thuismarkt.
belangrijke grondslag voor de toename in verkopen lijkt hem in de spanningen tussen de VS en China te zitten, waardoor de Chinees toch liever en smartphone van eigen bodem kiest. Overigens als we hier in Ahmedabad op straat vragen waarom hier zo massaal voor Oppo en Vivo wordt gekozen, is de productiekeuze ook de belangrijkste reden dat de Indiase consument voor deze merken kiest. Al hebben we dit onderzoek uiteraard extrem kleinschalig gehouden.
Naast de politieke spanningen speelt ook mee dat onder anderen Apple Intelligence in China niet beschikbaar is voor de consument. Concurrerende merken bieden wel volop AI opties aan op hun toestellen.