Foto van Arjan Olsder
Arjan Olsder

Gamescom Preview: Simcity (PC)

Als kind was ik er al verslaaf aan. Het bouwen van steden in de diverse delen van Simcity die ik vol trots, keer op keer, op mijn PC’tje mocht installeren. Komend jaar keert Simcity terug en moet de game beter zijn dan ooit te voren. Vandaag mocht ik er al even mee spelen.

In een kleine ruimte met iets teveel PC’s iets te dicht op elkaar stonden we dan. 10 journalisten die voor het eerst een potje Simcity mochten spelen. En allemaal even enthousiast.

Wat we van Maxis te zien kregen is een alpha-versie van Simcity. Een alpha versie waarin we al volop kunnen bouwen en quests uit kunnen voeren. Quests blijken erg belangrijk in Simcity. In eerste instantie om de game snel te leren kennen en daarna om de Sims die in jouw stad leven beter tot dienst te zijn.

Het eerste dat opvalt is hoe enorm flexibel Simcity is geworden. Speelden we de game jarenlang in hokjes, krijgen we nu ultieme vrijheid en kunnen we wegen tekenen zoals wij dat willen. Daarnaast kunnen we ook belangrijke gebouwen en fabrieken naar eigen inzicht opbouwen. Heb je bijvoorbeeld een hospitaal, dan kan je er een aantal garages aan vastbouwen om ambulances te huisvesten. Wil je de Sims meer service bieden, maak je ook nog even een wachtkamer. Flexibiliteit dus, daar moet deze demo het echt van hebben.

De manier waarop het bouwen (en slopen) te werk gaat is bijna magisch. Gebouwen groeien letterlijk uit de grond omhoog terwijl bij het slopen, de gebouwen letterlijk instorten.

Buiten het bouwen om konden we helaas nog niet heel veel doen, maar één ding kunnen we wel zeggen. De basis die Maxis met Simcity heeft gelegd is ijzersterk. Ik verwacht niet dat ze er nog veel aan kunnen verknallen. Ik heb er zin in!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.