Na het zien van de trailer van Metal Gear Revengeance maakte ik me zorgen. Zorgen over de vraag of deze game het Metal Gear gevoel wel naar boven kan halen. Of de game echt wel in het Metal Gear universum zal passen. Ik heb hem gespeeld…
In de booth van Konami stelde Konami een Xbox met deze nieuwe actiegame beschikbaar. Ik mocht 15 minuten helemaal losgaan, en dat heb ik gedaan.
Eerlijk is eerlijk, de start van Revengeance was al heel anders dan ik me van de game had voorgesteld. De trailer beloofde veel actie, en dat kreeg ik. Vrijwel meteen. Na even te hebben geoefend met het zwaard dat ik als Raiden in deze game moet gebruiken, mag ik al meteen los op de eerste bewakers. Sneaken kan, maar is alles behalve nodig. Uiteindelijk ga je gewoon helemaal los op iedere tegenstander die je kunt vinden.
Het zwaard staat je letterlijk toe om je tegenstanders in superkleine stukjes te snijden, nog voor ze de grond raken. Dit maakt je een geduchte tegenstander, zelfs wanneer jouw tegenstanders geweren in de handen hebben. Ze maken gewoon geen kans.
Iedereen die de Metal Gear serie al langer volgt snapt nu al dat de binding met het Metal Gear universum nu zo goed als weg is. Het voelt inderdaad ook niet meer aan als Metal Gear. Nee, het is geen slechte game. Sterker nog, het is een extreem goede game, maar gewoon geen Metal Gear game. Oké, er is één link.
Halverwege de demo krijg ik namelijk mijn eerste boss-battle. Tegen een kleine variant van de REX zoals we ook aan de start van MGS4 hebben gezien. Niet lang daarna mag ik nog een stukje oorlogstuig aftuigen. Een helikopter die het op Raiden heeft voorzien. In dit stuk van het spel geeft Konami de term Rocket Jumping dan ook een compleet nieuwe betekenis.
Aan het einde van de demo geeft Konami me nog even een korte blik op een gigantische REX die ook verslagen moet worden. Ik mag alleen maar even kijken en dat is maar goed ook…..
Is Metal Gear Revengeance een game om naar uit te kijken? Jazeker, maar verwacht geen Metal Gear ervaring.