Napster is al een paar keer van eigenaar gewisseld, maar vanaf vandaag is het terug in Nederland. Vandaag is Napster namelijk opnieuw gelanceerd als streaming muziekdienst en gaat daarmee de concurrentie aan met Sony’s Music Unlimited, Spotify, Deezer en vele anderen.
In de jaren negentig verwierf Napster faam als online dienst om muziek met elkaar te delen, waarna vele anderen volgden en Napster uiteraard de ene na de andere aanklacht aan de broek kreeg. Het nieuwe plan om Napster als muziekdienst te lanceren komt dan ook van de nieuwe eigenaar Rhapsody. Dit bedrijf heeft al langer een vergelijkbare dienst in de markt.
Voor €9,95 per maand krijg je bij Napster toegang tot 20 miljoen tracks en interviews met artiesten. De verzameling tracks bevat niet alleen studio-opnamen, maar ook live optredens. Je hebt geen actieve verbinding met het internet nodig om tracks te luisteren, waardoor je ze op vrijwel ieder apparaat af kunt spelen.
Uiteraard is er een 30-dagen proefversie beschikbaar.
Geschiedenis in het kort:
- 1999 – Napster’s software komt voor het eerst op de markt.
- 2002 – Roxio koopt de merknaam uit de failliete boedel van Napster
- 2003 – Napster wordt een online muziekplatform op basis van Pressplay
- 2006 – Napster komt met een gratis muziekplatform op basis van advertenties
- 2008 – Best Buy koopt Napster voor $121 miljoen
- 2012 – Rhapsody koopt Napster International (Europese tak)
- 2013 – Napster wordt een online muziekplatform op basis van Rhapsody