OLED is duur, maar heeft als lichtbron de toekomst. Het is flexibel aan te brengen en heeft een hoge lichtopbrengst tegenover een laag energieverbruik. Het is dan ook niet vreemd dat we OLED verlichting terugzien in de high-end smartphones van onder anderen Samsung.
Omdat Audi naarstig op zoek is naar een vervanger van de ingeburgerde LED-autoverlichting, is het met Philips om de tafel gaan zitten om te kijken hoe OLED ingezet kan worden voor autoverlichting.
Hieruit kwam een nieuw design voor de achterlichten van de Audi TT naar voren. De OLED’s voor deze achterverlichting zijn 3D gevormd om zo een uniek design neer te zetten. Hiervoor werden de OLED’s in meerdere lagen op gevormd glas aangebracht. De methode om dit te doen, werd ontwikkeld door de Universiteit van Keulen.
Het proces om deze verlichting te maken is een behoorlijk stuk ingewikkelder dan dat voor 2D OLED’s. Zo moest Philips de complete productiesubstraat aanpassen en moest ook de vacuümtechniek opnieuw ontwikkeld worden om de OLED coating en elektroden goed vast te kunnen zetten.