Vandaag kondigden Media Markt en Saturn een nieuwe samenwerking met de Phone House aan. De Phone House zal met een shop-in-shop formule de bestaande telecomafdelingen in de winkels vervangen.
Vanaf 2014 zullen de afdelingen in de Media Markt en Saturn vestigingen worden omgezet naar Phone House. Daarnaast zal Saturn ook zichtbaar worden in de vestigingen van de Phone House. De twee versterken elkaar doordat Phone House al jaren een expert is in de verkoop van smartphones terwijl Media Markt en Saturn juist expert zijn in de verkoop van accessoires.
Voor wat betreft de accessoires, heeft Phone House pogingen gedaan om een huismerk te ontwikkelen en in de markt te zetten, maar die zijn nooit heel succesvol geweest. Hoewel The Phone House veel vestigingen in Europa heeft, is het met name voor hoesjes een lastige markt. De marges zijn klein en toestellen waar ze voor worden gemaakt, worden snel vervangen. Hoewel onverkochte hoesjes in het verleden richting Oost-Europa gingen, lopen Oost-Europeanen tegenwoordig ook met moderne mobieltjes op zak. Door bijvoorbeeld de accessoires van de huismerken van Media Markt/Saturn op te nemen hebben beide partijen schaalvoordelen.
Media Markt/Saturn bleek al langer op zoek te zijn naar een oplossing met een externe partij. The Phone House is dan ook betrokken geweest bij een eerdere pilot en bleek daaruit de meest interessante partner. Toevallig is The Phone House ook als shop-in-shop bij de vestigingen van de Makro te vinden. De Makro is net als Media-Saturn eigendom van de Metro Group. Hoewel het niet is genoemd, zou dit theoretisch een rol kunnen hebben gespeeld in de beslissing om samen te werken.
Media-Saturn verwacht tot het derde kwartaal van 2014 nodig te hebben om alle afdelingen in het land om te bouwen.