Instant koffiemachines als Nespresso en Senseo zijn hier al lang niet meer weg te denken uit onze keukentjes. In Amerika is het Keurig die heer en meester is op dit gebied. De gemiddelde Amerikaan koopt een behoorlijke bult koffie en één op de vier dollars gaat naar dit soort instant koffie’s.
Net als Nespresso en Senseo, verkoopt Keurig haar machines goedkoop om daarna flink te verdienen aan de verkoop van haar K-Cups. Hoewel het formaat van deze cupjes is vastgelegd, is het patent erop verlopen. Inmiddels is 14% van de K-Cups die verkocht worden, van een ander merk.
Om de omzetten terug te halen, komt Keurig dan ook met nieuwe, goedkope koffiemachines op de markt. Koffiemachines met een scanner die de cupjes op bepaalde markeringen controleren. Zijn die niet aanwezig, zal de machine niet werken. DRM voor koffie dus.
Hier in Nederland worstelen Philips en Senseo al jaren met dit fenomeen. Laten we eerlijk zijn, als Senseo bagger smaakt gaat het in veel gevallen om een koffiepad die niet uit de fabrieken van DE afkomstig is. Ook Nespresso kent dit probleem inmiddels, al heeft ook Nespresso er al iets op gevonden. De U machines werken namelijk erg slecht met capsules van andere merken. De hoeveelheid koffie die ze schenken per cup verschilt en het perforatiesysteem kan door plastic schilvers verstopt raken.