Gistermiddag waren we te gast bij Activision voor een presentatie van de nieuwe Skylanders Superchargers. Een funracer die vergezeld gaat worden door nieuwe poppetjes. Wij checkten de game, maar natuurlijk ook de techniek achter de nieuwe poppetjes.
De Skylanders Superchargers
Zoals gebruikelijk bij de Skylanders krijgt een nieuwe game meteen weer een nieuwe serie poppetjes die in de speelgoedwinkels verkocht worden. Daarnaast is er weer een nieuwe portal waarmee je de karakters het spel binnen brengt. Toch blijkt dit laatste niet nodig.
Hoewel de Skylanders Swap Force poppetjes niet compatible waren met de portals van Skylanders Spyro’s Adventure, is Superchargers wel weer volledig backward compatible met de oude portals. Het is ook de eerste Skylanders game die je zonder portal kunt kopen omdat Activision merkt dat veel van de spelers terugkerende spelers zijn.
Het probleem met de Swap Force karakters was dat de RFID chips van de bovenste delen van de karakters te ver boven het oppervlak van de portal zaten. Bij het ontwerp van de nieuwe voertuigen van Superchargers heeft het team van Skyforce rekening gehouden met het beperkte bereik van de portal die bij Spyro’s Adventure werd geleverd. De RFID tag zit dan ook zo dicht mogelijk bij de grond.
Bijna alle USB portals zijn uitwisselbaar. Dus je kunt de Wii portal zonder problemen aan de PC hangen wanneer je daar Superchargers op koopt. Alleen de portals van de Xbox 360 en Xbox One zijn niet aan andere systemen te koppelen omdat een specifieke chip van Microsoft dit blokkeert.
De game
Maar dan de game zelf. Skylanders Superchargers is een echte funracer zoals Mario Kart en SEGA All Stars Racing. De makers van Skylanders Superchargers laten zien dat ze erg goed naar Mario Kart hebben gekeken. Zo is het boosten van jouw snelheid door te driften overgenomen, maar ook de boost bij de start van de wedstrijd door op het juiste moment gas te geven.
Hoewel Superchargers een aantal gameplay elementen gemakkelijker heeft gemaakt dan in Mario Kart, bevatten de levels veel meer diepgang en veel meer alternatieve routes. Er gebeurt zelfs zoveel in de levels dat de game echt een arcade look & feel heeft gekregen. Hierdoor is de learningcurve om de game onder de knie te krijgen toch net even iets hoger komen te liggen dan bij Mario Kart. Daarmee diskwalificeert Superchargers zich als echte party game.
Toch is multiplayer erg belangrijk voor de titel zoals we ook merkten tijdens onze demo sessie. Hier speelden we de game met vier spelers. In dit geval GadgetGear vs. Entert1 en als dat ging nek aan nek. We hebben gelachen, we hebben gehuild maar bovenal enorm veel plezier beleefd.