Groot nieuws vanuit het Duitse ADAC. Dat is de ANWB, maar dan in Duitsland. Het bedrijf heeft onderzoek gedaan naar de Mercedes-Benz B-serie, de BMW 320d / i3 en de Renault Zoe. Zonder dat de eigenaren het weten, versturen de auto’s informatie over het rijgedrag naar de fabrikant.
Om exact te zijn, melden de auto’s data over de werking van het voertuigsysteem, maar ook het gebruiksprofiel van de klant en het rijgedrag. De merken weten dus exact wie jij bent, hoe je met de auto omgaat en hoe je in het verkeer presteert. Daarnaast hebben ze vaak, bij nieuwkoop, jouw NAW gegevens beschikbaar en kunnen deze in principe koppelen om zo, gericht te adverteren.
De ADAC ontdekte in het geval van de Renault Zoe zelfs deels op afstand geblokkeerd kan worden door Renault. Simpelweg door het laadsysteem van de auto softwarematig uit te schakelen. Betaal jij jouw rekening niet, kan Renault er voor kiezen dat je geen kilometers meer kunt maken. Oké, wij zijn er natuurlijk wel voor dat iedereen keurig zijn rekening betaalt (en niet alleen bij Renault).
Het Duitse ADAC heeft nu de eis bij de fabrikanten neergelegd dat ze openheid moeten geven in welke data ze over jou als rijder verzamelen. Als autobezitter moet je op zijn minst inzage krijgen in wat de fabrikant over jou weet.