Lekker de fiets mee op vakantie of een dagje weg? Er is keuze uit heel veel fietsdragers. Onze voorkeur is achter de auto op de trekhaak. Maar welke werkt lekker. Na heel wat goedkope alternatieven geprobeerd te hebben, mochten we de Thule variant voor 3 fietsen een tijdje gebruiken. Vrij snel werd duidelijk dat plezier in details van producten zit. Zo ook bij de Thule VeloCompact.
De Thule VeloCompact 927 is geschikt voor drie tot vier fietsen. Wij hebben uitsluitend de standaard versie zonder extra adapter getest. Drie stadsfietsen, maar ook dure racefietsen hebben we honderden kilometers vervoerd.
Uitpakken
Zoals bijna alle producten tegenwoordig, komt de VeloCompact in een doos met componenten die we nog zelf in elkaar moeten zetten. Geen groot probleem, maar wel een domper als je denkt direct met het product aan de slag te kunnen. Trek echt een uurtje uit om op je gemak de componenten in elkaar te zetten en daardoor ook te begrijpen hoe het systeem werkt. Het stelt niet veel voor. Uiteindelijk staat een blinkende fietsdrager voor je neus met allerlei riempjes en beugels en kan je de dozen en plastic zakjes bij het vuilnis zetten.
De VeloCompact 927 is door één persoon te tillen en op de trekhaak te zetten. Natuurlijk gaat het makkelijker als je dit met de hulp van een extra persoon doet. Zeker de eerste paar keer is het verstandig dit met z’n tweeën te doen. Wanneer je op gevoel weet hoe het mechanisme over de trekhaak gaat, kan je de klus alleen doen. Vaak is dat al na twee of drie keer.
Geniaal
De verticale houder moet bij installatie voldoende door het frame zijn gestoken. Dit staat duidelijk in de handleiding, maar hadden wij niet goed gedaan. Daardoor leek de VeloCompact niet star bij het plaatsen van de eerste fiets. Goed de handleiding lezen dus ;). De Compact verdient zijn naam aan het feit dat de delen waar de banden op staan en de lampen kunnen uitschuiven. Zo verbreedt je de drager. Het is een kliksysteem wat voor ons iets robuuster had gemogen, maar in de praktijk van maanden gebruik, nooit problemen heeft gegeven. De schnallen waarmee je de wielen muurvast kan fixeren en de arm die het frame vasthoudt, werken snel en perfect. Elke arm heeft een mechanisme om deze op lengte in te stellen. Ook dit mechanisme is werkelijk geniaal. In een mum van tijd zit de drager op de trekhaak en hebben we drie fietsen rotsvast op de drager zitten. De verlichting aansluiten en klaar is de spreekwoordelijke Kees.
Het kantelmechanisme is enorm handig voor wie de achterklep wil openen. Wij hebben de drager getest op een Citroen C4 Gran Picasso met een grote achterklep en ook daarbij was het kantelen voldoende om toegang tot de laadruimte te krijgen.
Conclusie
De Thule VeloCompact 927 draagt compromisloos drie fietsen op de trekhaak. Geen moment heb je angst dat je iets verliest. De slimme mechanismen, goede afwerking en gebruik van roestvrije materialen, maken dat je berijpt dat Thule niet de goedkoopste is. Het is wel wat het gebruik plezierig maakt in plaats van een zweetklus met wat roestige onderdelen zoals we gewend zijn met goedkope alternatieven. Een absolute aanrader.
De Thule VeloCompact 927 kost rond de vierhonderd Euro
4 reacties
waar kun je de fietsendrager kopen
Die vraag kun je beter aan Google of Thule stellen.
Binnenkort staat hier de review van de opvolger
Wij hebben deze drager voor 3 fietsen en hebben een verticale houder gekocht vamwege wiel achterop de auto. We gebruiken de laatste 2 plekken op de drager voor ebikes te weten Batavus Finez. We moeten de verticale houder goed in het frame steken. Dat is al 2 keer mis gegaan en gingen de fietsen kantelen. De opstaande randen waar de houder tussen moet zijn nu niet bepaald hoog. Ons bevalt Thule totaal niet.
Onze Spinder Falcon konden we niet meer gebruiken helaas voor ebikes. Was Superhandig en goed te hanteren. Deze drager vinden we een onding en te groot en heel onhandig. Zouden graag een andere kopen. Zijn er helaas niet voor auto met reservewiel.