Lekker sociaal aanhaken om jouw blog, radioshow of vlog gemakkelijk van thematische content te voorzien. Dat is het idee van de SMAG, de Social Media Agenda 2017 en wij hebben dit agenda eens van dichtbij bekeken. Ook GadgetGear.nl behoort immers tot de doelgroep van de SMAG.
Unboxen hoeft natuurlijk niet; het is gewoon een agenda. Dus niet veel spannends aan. Qua design ziet hij er wel leuk uit. De kartonnen cover geeft het idee dat er lekker met gerecycled papier wordt gewerkt. Leuk detail overigens, er zijn er maar 500 gedrukt. Dat wil zeggen, in de eerste oplage. Als we de Facebook van SMAG checken, hebben we het idee dat er inmiddels wel wat bijgedrukt zijn ;-).
De Social Media Agenda 2017 is ontwikkeld door De PR Kliniek in Den Haag. Het idee achter de agenda is dat het bloggers, journalisten en andere media aan inhaakmomenten helpt. Stel het is 12 januari en we weten niets te verzinnen, dan verteld het Social Media Agenda ons dat het Kiss a Ginger Day is.
We kunnen dan een leuke post maken met de leukste gadgets om jouw kus met een roodharige mee vast te leggen terwijl een ander blog wellicht de hele dag foto’s van mooie mensen met rood haar online zet. Je merkt, er is van alles te verzinnen met dit soort dagen. Belangrijk is in ieder geval dat ze er zijn en dat je een beetje verhaal hebt. Hier op de redactie kijk ik vooral uit naar 21 februari. Dan is het Single Tasking Day en mag ik gewoon de man zijn die ik elke dag ben ;-).
Inmiddels is het hebben van een dag met een bepaald onderwerp zo populair dat er dagen zijn waarop meerdere onderwerpen centraal staan. Soms staan er dan dubbele vermeldingen in het agenda. De redactie geeft wel aan zelf al een schifting te hebben gemaakt. Dat laatste is wat jammer. Zij weten immers niet wij de SMAG koopt en wat het beste bij de gebruiker past. Ik zou zeggen, meer is beter en wellicht een aantal sterretjes er achter voor wat betreft de bekendheid van het onderwerp. Overigens is er voldoende ruimte om zelf nog wat notities te maken in de maandoverzichten.
Wat heel slim is, is dat de SMAG niet vertelt hoe de dagen zich herhalen over de jaren. In 2018 moet je dus gewoon weer een agenda kopen om zeker te zijn dat al deze dagen kloppen. Of je moet natuurlijk zelf op onderzoek uitgaan. Ook als een maand een bepaald thema heeft, is dit meegenomen, maar dit is eerder uitzondering dan regel.
Wat ik sterk mis is inhoudelijke onderbouwing van de vermelde onderwerpen. Natuurlijk zou dit het agenda een stuk dikker maken, maar nu is het zelf nazoeken om jouw posts wat meer verdieping te geven. Daarmee is de SMAG dus nog geen one-stop-shop.
Na het overzicht met de onderwerpen per maand, volgt een meer regulier agenda, maar wel echt gericht op het plannen van social media. Er is veel ruimte om te schrijven en er zijn speciale regels opgenomen voor Twitter, Facebook, Instagram en jouw blog. YouTube mist helaas nog. Wat ik hier echt mis is dat je terug moet bladeren naar de maandoverzichten om te zien welk onderwerp er die dag centraal staat. Het is bijna een no-brainer, maar het is niet gedaan op uitzondering van een paar illustraties van Studio Limon na. Jammer.
Conclusie Social Media Agenda 2017
Als hoofdredacteur van GadgetGear.nl ben ik enorm blij met een boekje als deze. In 2017 ga ik hem zeker gebruiken en dat zullen jullie als lezer zeker ook terugzien in de content op GadgetGear.nl. Toch werpt de Social Media Agenda 2017 nog aardige barrières op voor wat betreft gebruiksvriendelijkheid. Er is dus nog werk aan de winkel, maar hier wordt een prima traditie gestart.
Beschikbaarheid
Wij vonden de Social Media Agenda 2017 in de Museum Shop Den Haag.