Microsoft heeft vandaag de eerste specs van haar Project Scorpio uit de doeken gedaan. Dé nieuwe console die de opvolger van de Xbox One S moet zijn. Opvallend detail? Hij zal niet alleen Xbox One games kunnen draaien, maar ook Xbox 360 games.
De Project Scorpio is een opvolger van de Xbox One en zal eind van dit jaar in de schappen liggen. Grofweg een jaar na de release van de Xbox One S. Net als de Xbox One S is de Scorpio ontwikkeld voor 4K gaming.
De Scorpio krijgt een octa-core processor mee met een maximale snelheid van 2.3GHz. Daarmee loopt hij voor op de PS4 Pro die acht kernen op 2.1GHz heeft. Waar de PS4 Pro over 8GB aan DDR5 werkgeheugen beschikt, krijgt de Scorpio 12GB GDDR5 mee en ook de GPU draait met 1.172MHz sneller dan de 911MHz die de PS4 Pro weet te produceren.
Het totaalplaatje zegt dat de Scorpio van Microsoft 6 teraflops aan informatie kan verwerken waar de PS4 pro ‘slechts’ 4,2 teraflops wegpompt. Deze snelheden zijn bepalend voor het aantal polygonen dat de consoles kunnen berekenen en op het scherm kunnen zetten. Hoe hoger het aantal, hoe meer detail in games.
Dat Project Scorpio Xbox One games af zal kunnen spelen is niet heel verrassend. De Xbox One is gebouwd op PC hardware en Windows 10. De Scorpio doet hetzelfde, net als de PS4 trouwens. De overschakeling op PC gebaseerde hardware heeft als positief effect dat de ontwikkeling van games voor de platforms gemakkelijker en dus goedkoper is.
Voor Xbox One heeft Microsoft het Backward Compatibility programma ontwikkeld om Xbox 360 games alsnog af te kunnen spelen. Die games zijn nog voor de oude hardware architectuur ontwikkeld en moesten dus worden aangepast. Uiteraard werken deze games zonder moeite ook op de Scorpio, maar.. het zou kunnen dat de Scorpio ook games draait die niet in het backward compatibility programma zitten. In dat geval zou de Scorpio dus sterk genoeg zijn om een Xbox 360 emulator te draaien.