De strategie van Sharp voor Europa begint vorm te krijgen. Nadat het merk zich uit diverse markten heeft teruggetrokken (waaronder Nederland), moet het merk nu toch echt weer dozen gaan schuiven. Dit alles onder de nieuwe moeder Foxconn.
Van origine is Sharp een Japans merk, dat begin 2016 in Chinese handen voel. Na een bittere strijd werd het bedrijf door Foxconn gekocht. De aankoop van Sharp is belangrijk voor de fabrikant omdat het twee gaten vult. Ten eerste kon Foxconn zelf nog geen displays produceren. Die faciliteit is nu binnengebracht. Ten tweede, Foxconn bezit nu een bekend merk waarmee het zelf producten wereldwijd op de markt kan brengen. En dat gaat nu gebeuren.
Sharp moet zich voor Europa opmaken voor een enorme range producten waarbij de geruchten zeggen dat het lang niet altijd kwaliteit is wat de naam Sharp zal dragen. Daarmee zou het van oorsprong high-end merk weleens flink kunnen degraderen. Daarnaast zal Sharp meer productcategorieën gaan voeren.
Sharp bouwt al jaren smartphones, maar voornamelijk voor de eigen, Japanse, markt en een stukje Azië. In Europa ging het al slecht met het merk en hebben ze nooit echt voet aan wal gekregen met hun smartphones. Onder Foxconn gaat dit veranderen. De Android smartphones MOETEN de Europese markt in en dat is niet vreemd. Foxconn weet als geen ander hoe je een smartphone produceert. Bovendien produceert Foxconn de smartphones van haar grootste concurrenten. Dus kan Foxconn zeer goed op prijs concurreren.
Het zou goed kunnen dat het bedrijf een bekende Aziatische strategie gaat gebruiken. Een strategie met een hele lange adem waarbij ze langdurig, veel gaan investeren om de smartphones een succes te maken. Samsung deed dit vele jaren geleden om Nokia van de troon te stoten en Huawei deed dit om haar nieuwe nummer 2 positie wereldwijd te verkrijgen. Samsung, Huawei en Apple krijgen er nu dus een zware concurrent bij. Als consument wordt je zeker beter van een veel voor weinig strategie, maar het zal kleinere merken zeker verder onder druk zetten.