Fietsen is ongekend populair en dankzij de wielersuccessen groeit wielrennen ook weer. Mio levert navigatie systemen voor fietsers met diverse functies die ze ook interessant maken voor de echt sportieve fietser. Hartslag en cadans zijn voor deze doelgroep essentieel. Met grote tevredenheid gebruikten we de Cyclo 505. Nu is er dan de 605 HC. Groter, (iets) zwaarder en met een paar nieuwe functies. Vooral het grote display lijkt een uitkomst, maar weegt het op tegen de toename in formaat en gewicht?
Digitale fietshulp
Anno 2017 is de fietscomputer met GPS voor navigatie en sensoren voor meten van bijvoorbeeld hartslag en cadans, een volwassen product. Garmin en Mio zijn zo’n beetje de belangrijkste merken met Sigma en Wahoo als waardige alternatieven. Mio is erg populair bij de toerfietser en Garmin bij de aktieve sporter. Althans tot voor kort. De grenzen zijn aan het vervagen en Mio levert met de topmodellen fantastische producten voor de wielrenner of sportieve fietser. Uitwisseling met computer en tablet kan zelfs draadloos. Zo kan je alles bijhouden in de Mio software of delen met andere apps zoals Strava. Mio levert prima kaarten met als unieke optie de mogelijkheid om je te laten verrassen met een route. Natuurlijk zijn de producten spatwater dicht. Wel zo handig voor wie in weer en wind op de fiets stapt. De nieuwste Mio is de 605HC. Compleet met een Europese kaart zonder abonnement en een Hart- en Cadans meting.
Design
Het eerste wat opvalt aan de 605HC is het formaat en de afwerking. De afwerking is werkelijk top. Wie een 505 gewend is zal even schrikken van het formaat. In een tijd waar alles kleiner wordt is het opmerkelijk dat Mio met een nieuw topmodel heeft gekozen voor een iets grotere behuizing. Deze behuizing is gegroeid door de toepassing van een 0,5” groter scherm. De 605HC heeft een 4” scherm. Gelukkig is de dikte onveranderd gebleven.
Voorheen had de Cyclo een knop midden onder voor bediening. Die is verhuist naar de zijkant en uitgebreid met twee extra knoppen. Nieuw is de lap functie.
In de doos zitten ook een hartslagband, snelheidsmeter en een cadans meter. De sensoren zijn ongekend makkelijk te monteren. Dankzij het systeem met een elastiekje zit de sensor zonder extra magneten in een minuut op de fiets. Dus ook geen gedoe meer met tie-raps.
Als bonus vinden we een screenprotector in de doos. Voor wie in het ruige terrein gaat, wellicht interessant. Wij laten deze ongebruikt in de doos.
Gebruik
Het eerste wat opvalt zijn de grotere cijfers en letters. Voor wie in de buurt van een leesbril komt, is dit een welkome verbetering. De kaart beslaat nu heel Europa en heeft iets meer topografische detaillering. Verder zijn de wijzigingen minimaal.
Wij vinden de knoppen aan de zijkant geen verbetering. Beter was het drie knoppen onderaan het scherm te plaatsen. Waarom? Nu moet je met de hele hand over het scherm om erop op de unit te hebben en de knoppen goed te bedienen. Wanneer de knoppen onderaan in het midden zitten (zoals de ene knop bij de 505) dan kan je bij hoge snelheden gemakkelijker en dus veiliger de knoppen bedienen.
Het grotere formaat maakt ook een betere accu mogelijk. Maar liefst 15 uur! Garmin eat your heart out…
Uitwisselen van gereden routes en het plannen van nieuwe routes gaat super gemakkelijk via PC/Mac en zelfs iPad. Dit was al een pre van de Mio systemen en blijft genieten.
Conclusie
Wie kan leven met het grote formaat en knopbediening aan de zijkant, zal genieten van de grote letters en probleemloze montage van de sensoren. Een product voor iedereen die geen kopzorgen wil en snel aan de slag wil. De ‘superprise me’ functie in combinatie met de kaart van Europa betekent dat je nooit meer dezelfde route hoeft te fietsen. Wie dat wel doet, zal de tussentijden knop waarderen.
De Mio Cyclo 605HC kost compleet 449 Euro