Je zou denken dat laders voor auto’s redelijk gestandaardiseerd zijn, maar het kan altijd beter. Vier grote autoconglomeraten gaan samenwerken om voor Europa één overkoepelend systeem te bouwen.
Daimler AG (Smart), BMW Group (Mini, Rolls-Royce), Ford Motor Company (Lincoln, Troller) en de Volkswagen Group (Audi, Seat, Skoda, Lamborghini, Porsche, Bugatti, Bentley) gaan samenwerken om een groot netwerk van laadstations op te richten. Daarmee worden de bedrijven niet alleen autofabrikant, maar ook brandstofleverancier (elektriciteit rekenen we voor het gemak even tot de brandstoffen). Daarmee gaan de bedrijven de directe concurrentie aan met klassieke brandstofleveranciers als Shell en Esso.
De bedrijven zetten het netwerk op onder de naam Ionity. Het bedrijf heeft als doelstelling om voor 2020 400 laadstations in Europa te realiseren. De eerste 20 worden dit jaar nog geplaatst in Duitsland, Oostenrijk en Noorwegen. Tussen de stations zit ongeveer 150 KM afstand. Voor het onderhoud gaat het bedrijf de samenwerking aan met bestaande faciliteiten langs de snelwegen.
Hoewel het een mooie stap is van de (voornamelijk) Duitse autobedrijven, hebben ze nog een stevige klus om Tesla in te halen. Tesla heeft inmiddels 7.000 laadpalen wereldwijd. Ionity hoopt dat andere automerken aansluiting zullen zoeken om zo het netwerk nog sneller en groter uit te kunnen rollen.