Het is misschien wel de grootste release voor Microsoft in het eerste kwartaal van dit jaar; Sea of Thieves. Een verleidelijke trailer geeft een beetje het gevoel van Monkey Island in een open wereld waar avontuur en actie met elkaar mogen botsen… als dat maar goed gaat.
Alleen online
Ontwikkelaar Rare pakt het slim aan. Net als de ontwikkelaars van de Zelda Breath of the Wild, kiezen ze voor een duidelijk eigen grafische stijl. Een beetje cartoon achtig in een wereld die met prachtige effecten aan elkaar wordt geweven. Eye candy vanaf de start.
Sea of Thieves en Xbox Live zijn nauw aan elkaar verbonden. De game speelt zich 100% online af. Zelfs als je solo door de wereld van Sea of Thieves wilt navigeren, ben je gebonden aan de online service. En als je dan toch online bent, dan speel je samen… toch?
https://www.youtube.com/watch?v=O1YnzQax8TM
Lekker samen online
Sea of Thieves komt het best naar voren als co-op online game. Lekker met een klein groepje opdrachten uitvoeren waarbij iedereen zijn of haar taak waarneemt. De één aan het schipperen, de ander navigeert een beetje en de rest wacht tot er iets te doen is, of probeert op een creatieve manier zichzelf kan kant te maken. En daar loert meteen het gevaar om de hoek. Want wat als één van jouw medespelers een compleet ander idee heeft bij de missie, of besluit toch maar even naar de WC te gaan? Dan wordt het spel al snel een heel stuk moeilijker.
Dat jouw kornuiten al snel aan het experimenteren slaan is niet heel vreemd. Sea of Thieves laat veel ruimte om met de wereld te spelen en daar moet de titel het eigenlijk ook een beetje van hebben. Het alternatief is namelijk quests voltooien en die hebben echt moeite om de aandacht vast te houden. Dat is een beetje het probleem van een open wereld zonder een verhaal…
3 quests, 1.000 variaties
De quests bestaan uit drie dingen die je kunt doen. Je kunt voor de Order of Souls gaan werken. Deze willen dat je bepaalde skeletten uitschakelt. Leuk, de eerste drie keer. Je kunt ook voor de Gold Hoarder op schattenjacht gaan. Al iets spannender. Of je gaat voor Merchant Alliance werken om goederen van punt A naar punt B te pendelen.
De opdrachten die je krijgt, lijken allemaal enorm op elkaar. Je voert ze ook niet echt uit om de rijkste piraat te worden, maar om XP te verzamelen en zo nieuwe piratenpakjes te unlocken. Qua gameplay voegt de XP helaas niet veel toe.
Gameplay
Dat is jammer, want de Gameplay kent ook zeker sterke punten. Bijvoorbeeld wanneer het weer omslaat en jij en jouw maten alles op alles moeten zetten om te voorkomen dat het schip naar de bodem van de zee afzinkt. Of wanneer je door een zeemonster wordt aangevallen. Of door andere spelers, al komt dat laatste niet heel vaak voor met maximaal 16 spelers en maximaal 6 schepen in het level. Bizar weinig eigenlijk en dat is wel weer heel jammer.
Conclusie: Sea of Thieves
Sinds ik de trailer voor het eerst zag, hoopte ik al op een episch piratenavontuur. Een avontuur waarmee Microsoft er een titel bij krijgt die nog jaren mee kan. En als ik dan zie wat een prachtige Sea of Thieves controller Microsoft heeft gemaakt, dan wil ik nog meer van deze game houden. Maar dat lukt niet. Sea of Thieves is een one night stand die je misschien nog een tweede nacht mee het schip in trekt. Het pakt je wel, maar het houdt je niet vast. Het is waanzinnig gaaf, maar voor heel even. Laten we hopen dat er snel een DLC komt die de game vlot trekt zodat we alsnog echt kunnen genieten. Het voelt gewoon niet alsof de game echt al af is.